Image

Educoach: Tjalle vertelt

In het project Educoach ondersteunen veertig eerstejaarsstudenten Toegepaste Psychologie vier uur per week cursisten in de Nederlandse taal en hun inburgering. Twee derdejaars stagiairs sturen die studenten aan in hun rol als coördinator. Coördinator Benedicta interviewde eerstejaarsstudent Tjalle over zijn ervaringen met het project en de stage.
Vertel! Wie ben je?
Ik ben Tjalle, 23 jaar en studeer de opleiding Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam.

Bij welke taalinstelling loop je stage?
Via Academie van de Stad loop ik stage bij Sagenn, een onderwijsinstelling. Ik zit bij een klas met mensen die willen inburgeren.

Hoe ziet je stage eruit?
Het leuke bij sagenn is dat ze verschillende klassen hebben met verschillende niveaus. Mijn klas is best wel bijzonder. Juist omdat het groepsgevoel in deze klas zo fijn is, creëert het een goede werkplek waarbij cursisten zich op hun gemak voelen. Door deze fijne werksfeer hebben cursisten eerder de kracht om te leren. Het niveau in de klas is best wel laag. Veel dingen moeten ze stampen anders vergeten ze het.

Wat zijn je taken en wat vind je daar leuk aan?
Ik ken de meeste cursisten heel goed. Ik weet waar ze goed in zijn en waar ze moeite mee hebben. Mijn dag vul ik door af en toe door de klas heen te lopen, hulp aan te bieden waar nodig is en ook af en toe persoonlijke vragen te stellen. Ik heb tot nu toe de rollenspellen toegepast die ik had geleerd bij de trainingen. De docent van de taalklas geeft mij veel vrijheid. Die is af en toe een beetje chaotisch dus dan kan ik de les een beetje overnemen. Ik heb een hele goede band met mijn docent. Ze gaf aan dat het handig is om ook een band met de cursisten te vormen, want dat vinden ze leuk en dan krijgen ze ook meer respect voor je. Ze is heel goed met de cursisten en dat is een voorbeeld voor mij. Ik vind het leuk om mensen uit een ander land te kunnen helpen. De klas is zeker uniek. Je hebt bijvoorbeeld een hele katholieke mevrouw die naast een vrouw zit die zich wil ombouwen en beiden hebben ze respect voor elkaar. De meeste voldoening haal ik uit het zien van ontwikkeling bij cursisten. Ik zie ook dat ze dankbaar zijn dat ik er ben.

En waarin heb je jezelf ontwikkeld?
In het begin was het omgaan met de verschillende culturen in de klas wel moeilijk voor mij. Ik maakte wel eens domme opmerkingen over alcohol drinken, terwijl sommige cursisten gelovig zijn. Ik vind dat ik best ben gegroeid in het omgaan met de culturen en de cursisten zelf. Mijn ontwikkelpunt is nog wel dat ik de cursisten zou willen motiveren om buiten de les nog meer te doen met de taal en participatie.

Kun je je opleiding goed inzetten in deze stage?
Ja, vooral in het contact maken met de cursisten. Ik heb veel gehad aan het vak gespreksvaardigheden. Ook wel door observeren en interpreteren, en ik kijk met een heel ander beeld naar de cursisten en pas dit ook toe. In het begin was het wel moeilijk om theorieën toe te passen , maar nu lukt dat zeker.

Hoe wordt participatie bij de cursisten gestimuleerd?
De focus van de lessen ligt nu voornamelijk op de examens. Wat de docent wel goed doet, is dat ze tripjes organiseert. We gaan vaak met de groep maar musea. Daar leren de cursisten heel veel van.

Wat vind je eigenlijk van het project Educoach?
Ik vind het een heel goed project. Hiermee erkennen we dat de taal heel belangrijk is en dat het een verbindingsmiddel is. Ik vind het heel goed dat er samenwerkingen worden aangegaan met de onderwijsinstellingen. En dat het doel is om participatie bij cursisten te stimuleren en daarbij studenten betrekken. De koppeling vind ik heel goed.

Wat vind je van de begeleiding?
Chill eigenlijk! Jij en Thijs (naast Benedicta de andere studentcoördinator van dit project, red.) staan altijd open voor contact. Jullie doen het heel professioneel. Ik krijg gelijk antwoord op al mijn vragen. De trainingen waren heel nuttig voor mij. Jullie zijn heel betrokken bij ons: er wordt iedere keer gevraagd waar ik tegenaan loop. Jullie stellen mij gerust.

Zou je andere studenten aanraden stage te lopen bij dit project?
Jazeker. Dit project leert je heel erg om uit je comfortzone te stappen. Voor mij was die omgang met zoveel verschillende mensen en zoveel verschillende niveaus zo leerzaam. Het is heel gaaf en leuk om dat mee te maken. Als je het voor elkaar krijgt om die participatie te stimuleren, heb je ook snel het idee van: ja, ik heb echt wat gedaan! En dat geeft een goed gevoel.

Leer hier de algemene beschrijving van het project Educoach
Contact - FAQ
0.0063