Image

Studenten onderzochten zakkenrollerij op Museumplein

Studenten Toegepaste Psychologie van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten afgelopen semester hoe bezoekers van het Museumplein zakkenrollerproblematiek ervaren en wat hun aangiftebereidheid is. Ook bedachten ze interventies.
Om de hoek van het Museumplein en aan de rand van het mooie Vondelpark kwamen alle studenten samen in theehuis de Roos om het resultaat van hun inspanningen te delen met de opdrachtgever, docent, Academie van de Stad en...de stadsdeelvoorzitter van stadsdeel Zuid!

In vier groepen onderzochten de studenten ervaringen van verschillende doelgroepen op het Museumplein.

Doelgroep 1: Nederlanders tot 28 jaar
De studenten van deze groep interviewden mensen op het museumplein, waaruit bleek dat deze bezoekers het een heel veilige plek vinden. Ze vinden het overzichtelijk en schoon. Wel blijkt dat deze doelgroep zich niet echt bewust is van de risico's die er wel spelen. Daarom stellen zij voor om in te zetten op preventieve interventie. Zo vertellen de studenten: "Voor deze groep stellen wij voor om promofilmpjes op Instagram te verspreiden. De boodschap moet van iemand uit de doelgroep zijn, die zegt: 'ik dacht ook niet dat het mij zou overkomen'"". Ook zou het volgens hen goed zijn een filmpje te maken over het proces van aangifte doen, omdat deze groep dit niet snel doet.

Doelgroep 2: Buitenlanders vanaf 28 jaar
Ook buitenlandse bezoekers aan het Museumplein voelen zich er veilig volgens het onderzoek van de tweede groep studenten. Als het gaat om aangiftebereidheid valt nog wel wat te winnen: toeristen doen aannames dat de aangifte erg lang duurt en dat ze daarvoor te kort in Amsterdam zijn. Daarom stellen zij voor een folder te ontwikkelen waarop het dichtsbijzijnde politiebureau en de route ernaartoe staat. Ook staat er informatie op over de procedure. De stadsdeelvoorzitter vult aan dat de kubus (de bovenkant van de parkeergarage) een goede plek zou zijn om de folders neer te leggen.

Doelgroep 3: Nederlanders vanaf 28 jaar
Het onderzoek onder deze doelgroep leverde gelijkwaardige resultaten op: ze voelen zich veilig maar zijn niet echt bewust van risico's en er ontbreekt wel kennis over aangifte doen. Daarom bedachten de studenten de 'Pocket check': een mooi logo dat bezoekers erop moet wijzen hun spullen in de gaten te houden. Zij stellen voor om stoeptegels met het ontwerp neer te leggen op plekken waar mensen veel foto's maken of bijvoorbeeld in de rij staan voor een museum. Een rolpen met informatie over aangifte doen zou daarnaast geschikt zijn om uit te delen volgens de studenten.

Doelgroep 4: Buitenlanders tot 28 jaar
De studenten uit deze groep kwamen tot de conclusie dat toeristen van deze leeftijd iets alerter zijn dan thuis, maar wel hun spullen makkelijk neerleggen als zij bijvoorbeeld foto's van de 'I Amsterdam'-letters maken. Zij stellen voor om deze groep door humoristische educatieve filmpjes op OV-schermen te attenderen op eventuele zakkenrollerij door middel van iemand die zijn/haar verhaal doet. Volgens hen vermijd je op deze manier dat mensen zich juist onveilig gaan voeren door zakkenrollerij teveel aan te kondigen.

De opdrachtgever is tevreden over het werk van de studenten: "Ik ben al acht jaar veiligheidsadviseur en het is heel fijn om zo'n frisse blik te krijgen op dit vraagstuk. En ook goed om te weten dat bezoekers zich veilig voelen op het museumplein." De studenten zelf vonden het ook leuk om aan dit project te werken: "Deze opdracht was extra cool, omdat we voor een opdrachtgever werkten. Dat maakt het echter en leuker dan andere opdrachten!" zegt een van hen.