Image

StudentJobcoach: In gesprek met Eline

StudentJobcoach is een bijzonder stageproject in Amsterdam Noord en Oost. Studenten begeleiden jongeren bij het vinden van een passende dagbesteding zoals een opleiding of werk. Omdat het een veelzijdig project is, hebben we een aantal studenten, studentcoƶrdinatoren en werkzoekende jongeren gevraagd een voor een te vertellen over hun ervaringen. Vandaag aan het woord: Eline!
Eline is 23 en studeert Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij is één van de negen coaches uit het StudentJobcoach team in Amsterdam Noord. Momenteel is zij coach van twee jongeren en zet ze zich daarnaast samen met haar team in voor stadsdeel Noord.

Elke jongere is anders
Hoewel de twee jongeren die ik op dit moment coach ongeveer dezelfde leeftijd hebben, kunnen ze bijna niet méér van elkaar verschillen. Ik coach een jongen die al op zijn veertiende van school ging en sinds die tijd veel heeft vastgezeten. Hij heeft dus geen opleiding gedaan, nog nooit een baantje gehad en een strafblad. Hij wil wel, maar heeft geen idee hoe en waar hij moet beginnen. Voor we echt kunnen gaan solliciteren, moeten we uitzoeken wat hij leuk vindt en waar zijn talenten liggen. Ook zijn we aan het oefenen met hele andere dingen: zo kwam hij eerst nooit voor tweeën uit bed en kwam hij gemakkelijk twee uur te laat op een afspraak. De laatste keer dat we met elkaar afspraken was hij maar een half uur te laat. Toen was ik best trots op hem: hij moet daar namelijk echt zijn best voor doen. Dat is vooruitgang!

De andere jongere die ik coach is heel anders. Dit is een jong meisje, Cynthia (uit privacyoverwegingen is haar naam veranderd). Zij krijgt vanuit huis weinig steun. Maar ze wil niet thuiszitten, ze is erg ge-motiveerd om aan haar toekomst te werken. Ze is nu net begonnen met een opleiding. Op dit moment zoeken wij samen naar een baantje voor naast haar opleiding. We zijn een paar weken geleden begonnen met het maken van een CV en we zijn nu bezig met het schrijven van een motivatiebrief. Vandaag heb ik na school met haar afgesproken om hier verder aan te werken.

In gesprek met Cynthia
Wanneer Cynthia binnenkomt, zet ik eerst even thee voor ons. Cynthia is erg verlegen, dus probeer ik haar op haar gemak te stellen door met haar over koetjes en kalfjes te praten. Ik vraag of ze al is begonnen met haar stage. Ze vertelt dat ze vandaag haar eerste dag had. Ze gaat twee dagen per week bij een restaurant stage lopen. Op haar eerste dag heeft ze al veel geleerd, vertelt ze. Daarna vraag ik haar naar de nieuwe opleiding. Ze vertelt dat ze naast haar stage drie dagen per week naar school gaat en dat ze het heel leuk vindt.

Kwaliteiten
Vervolgens vraag ik haar naar de motivatiebrief. De motivatiebrief is bedoeld voor een fictieve vacature als verkoopster in een kledingwinkel. Cynthia is namelijk dol op kleding en het lijkt haar heel leuk mensen te adviseren over kleding. Hier zijn wij vorige week mee begonnen, en ze zou er thuis verder aan werken. Cynthia zegt dat het goed gaat, maar dat ze soms niet zo goed weet wat ze over zichzelf moet zeggen. Ik stel voor om er samen naar te kijken. Het ziet er al heel netjes uit, en ze heeft de tips die we vorige week hebben besproken goed gebruikt. Cynthia zegt dat ze het moeilijk vindt om haar kwaliteiten te benoemen, dus leggen we de competenties die we in haar CV hebben gezet ernaast. “Waarom zouden ze jou nou moeten aannemen?” vraag ik aan Cynthia. Ze trekt haar schouders op en zegt dat ze het niet weet. Ik stel haar gerust. “Je weet het wel!” zeg ik. Ik wijs naar het CV. Wat heb je in je CV gezegd? “Ik ben geduldig”, zegt Cynthia. Ik vraag waarom ze dan geduldig is. Ze valt stil. Ik herinner haar aan ons gesprek van vorige week, toen had ze het mij namelijk goed uitgelegd. “Oohja!” zegt ze. “Ik heb ook met kinderen gewerkt. Als kinderen druk waren ging ik met ze spelen tot ze wat rustiger waren.” Dat was precies wat ik bedoelde. Na wat verdere vragen weet ze ook te beantwoorden waarom dat handig is als je in een winkel werkt. “Als een klant ongeduldig is blijf ik gewoon rustig en probeer ik te helpen!”

Teamplayer
Nu ze deze vragen heeft doorstaan komt Cynthia iets meer los. Ze noemt dat ze kan werken met een kassa en dat ze altijd op tijd is. Ze bedenkt opeens nog een nieuwe kwaliteit, die we nog niet eens op haar CV hadden gezet. “Is dat ik goed in een team kan werken ook een kwaliteit?” Ik vraag wat ze precies bedoelt. Cynthia noemt op dat ze op haar nieuwe stage in een team werkt en dat ze, wanneer haar taak af is, anderen gaat helpen met hun taken. Ook op school moet ze met haar klasgenoten samenwerken. Dat vindt ze erg leuk. Ze probeert als ze samenwerkt met haar klasgenoten altijd goed te luisteren. “Dat moet ik denk ik in een winkel ook doen.” Ik complimenteer haar. Ze is hartstikke goed bezig! Ik leg haar uit dat ze dit soort dingen ook zal moeten uitleggen als ze een sollicitatiegesprek heeft, dus dat het belangrijk is dat ze zelf kan uitleggen waarom ze ergens goed in is.

Tot slot vraag ik of ze blij is met wat we vandaag hebben bereikt. Cynthia lacht en zegt zacht dat ze het fijn vond om het samen te doen. We spreken af dat ze voor volgende week haar motivatiebrief af heeft en dat ze op zoek gaat naar een echte vacature die haar leuk lijkt.
Contact - FAQ
0.0062