Image

AvonturenBuren Columbus

In het kader van Springlevend Columbus, waarbij studenten in de buurt zijn komen wonen en er projecten organiseren als studentcoƶrdinator, wordt er wekelijks een activiteit georganiseerd voor kinderen van 8 tot en met 11 jaar.
Deze activiteiten zijn educatief, maar heeft een tweeledig karakter. In het eerste gedeelte van de activiteit krijgen de kinderen uit de Columbusbuurt specifiek hulp bij het lezen en  het verder ontwikkelen van hun beheersing van de Nederlandse taal. De studentcoördinatoren gaan door middel van voorlezen en taalspellen met de kinderen aan de slag. Tijdens het tweede gedeelte van de activiteit gaan de kinderen de buurt in om meer over te leren.

Bij deze activiteit worden zij bewust gemaakt van hun leefomgeving, het eigen sociale spel en de verstandhouding met bewoners. Uitgerust in tenue met petje zullen de kinderen hun taak uiterst serieus nemen. Door kinderen een grote doch speelse verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen leef- en speelomgeving, zetten zij in de praktijk hun beste beentje voor en worden zij aanspreekbaar op hun gedrag.


Studentcoördinator aan het woord!

Inge is één van de studentcoördinatoren van Springlevend Columbus. Wij vroegen aan haar hoe het haar bevalt om zich in te zetten voor deze buurt!


Hoe zou jij de buurt omschrijven?

Vanaf het begin dat we in deze buurt kwamen wonen hebben we de buurt als heel prettig en gezellig ervaren, ook al waren de verhalen die we hoorden wel eens anders. Wij kregen direct contact met de bewoners en organisaties en werken vanaf het begin van ons project met hun samen. Zo hebben we een textielatelier waarmee we samen koffieochtenden organiseren, gaan we met ons project AvonturenBuren langs bij Stichting Vangnet en waren we vanaf de eerste activiteit ook welkom bij buurtarchief De Baarsjes, waar we meer te weten kwamen over de geschiedenis van het plein. 

Hoe zou jij de werkzaamheden voor  Academie van de Stad omschrijven?

We zijn op dit moment bezig met vier activiteiten verspreid over 2 projecten. Bij het eerste project worden er bijeenkomsten georganiseerd voor een multiculturele groep vrouwen. Tijdens deze bijeenkomsten wordt er onder andere ingegaan op het verbeteren van hun beheersing van de Nederlandse taal. Het tweede project richt zich op kinderen van 9 tot 12 jaar. De ene groep kinderen ontvangt huiswerkbegeleiding. De andere groep doet mee aan AvonturenBuren. Hierbij gaan de kinderen op ontdekkingsreis in hun wijk en leren zij hoe de leefbaarheid hiervan vergroot kan worden.  

Wat vindt je het leukste aan het uitvoeren van de projecten?

We beginnen helemaal bij het begin, en dat is spannend, maar vooral heel erg leuk en leerzaam. Daarnaast hebben we ook nog eens ons eigen pandje.  Deze ruimte gebruiken we niet alleen voor onze activiteiten, maar bijvoorbeeld ook om te studeren, zodat buurtbewoners ook op andere tijden terecht kunnen voor een kop koffie. We krijgen dus veel vrijheid vanuit Academie van de Stad, en daardoor kunnen we met bijna al onze ideeën aan de slag. 

Lopen de activiteiten die jullie op dit moment organiseren naar wens?

Onze activiteiten lopen tot nu toe aardig goed, omdat we een school en een grote speelplaats op het plein hebben, waar we de kinderen en moeders na school direct kunnen oppikken. Een week nadat de kinderen in ons nieuwe pand een spel hadden gedaan, hadden ze het al over 'ons buurthuis'... Dat beloofd wat!