Image

Bedrijvendag Economie en Management

Op 6 april organiseerde het domein Economie en Management van de Hogeschool van Amsterdam een dag waarop studenten konden kennismaken met de beroepspraktijk. Ook de Academie van de Stad was aanwezig.
Voor studenten Economie en Management is het interessant om te zien naast welke beroepsmogelijkheden zij hebben, bij welke uiteenlopende bedrijven zij terecht kunnen komen. Vanzelfsprekend waren er op de bedrijvendag, georganiseerd door het domein van de Hogeschool van Amsterdam, bedrijven aanwezig als de Hema, Belastingdienst, ASR Verzekeringen en de Rabobank om de studenten voor te lichten. Maar ook de Academie van de Stad was er deze dag bij om studenten bewust te maken van maatschappelijke uitdagingen waar je in de toekomst mee te maken kunt hebben. Zo was er een case bedacht waarmee studenten in groepjes aan de slag gingen: in het centrum van Amsterdam zijn plannen voor een Albert Heijn XL, waarmee de winkeleigenaar hoopt een grote hoeveelheid klanten te trekken. Om dit te kunnen doen, moet hij aan tafel met verschillende belanghebbende partijen in de stad. Allereerst de woningcorporatie die in bezit is van het pand en de impact daarvan op de wijk. Ook de kleine ondernemers in de buurt vormen een gezamenlijk front dat hierin een stem krijgt. Ten slotte zijn er nog de bewoners van de buurt. Zowel het stadsdeel als de woningcorporatie willen ook dat zij een stem hebben omdat de Albert heijn XL in hun leefomgeving valt. Door middel van een rollenspel werden de studenten geconfronteerd met de gecompliceerdheid van sommige maatschappelijke en economische situaties en uitgedaagd om tot een overeenkomst te komen waar alle partijen zich in kunnen vinden. 

Zie hier een korte filmische impressie van de D.E.M.-bedrijvendag: 

HvA DEM bedrijvendag: workshops van de Academie van de Stad from Academie van de Stad on Vimeo.