Image

Bezoek aan Monument van Trots

Voor het project 'Dialoog over Diversiteit' brachten de studenten met 24 basisscholieren een bezoek aan de tentoonstelling 'Monument van Trots' over homoseksualiteit.
Dinsdagmiddag 24 november verzamelden de leerlingen van groep 7 en 8 van basisschool de Springstok zich bij de tentoonstelling 'Monument van Trots'. De bijeenkomst was georganiseerd door studenten in het kader van het project 'Dialoog over Diversiteit' dat zich richt op preventie van homofobie. Door een interculturele dialoog aan te gaan op basisscholen in Oud-Zuid behandelen de studenten dit gevoelige thema. Het 'Monument van Trots' is een reizende tentoonstelling langs verschillende stadsdelen, die nu opgsteld staat op het stadsdeelkantoor Oud-Zuid. Het vertelt de verhalen van homoseksuelen of mensen die te maken hebben met homoseksualteit en het laat zien welke betekenissen mensen geven aan het monument zelf.

De studenten hadden als spreker Peter van Maaren uitgenodigd, leerkracht en schrijver van het boek 'Mijn meester is een homo'. Op levendige wijze vertelde Peter de kinderen over diversiteit, identiteit, discriminatie en homoseksualiteit. Veel kinderen waren diep onder de indruk van zijn verhaal. En zij niet alleen, ook medewerkers en klanten van het  stadsdeelkantoor raakten geboeid. 

De voorgaande weken hadden de studenten al veel met de kinderen nagedacht over het begrip homoseksualiteit. De interactie met de homoseksuele leerkracht hielp de kinderen om nog bewuster te worden van het onderwerp. Zo zei een scholier achteraf "Het was best wel inspirerend, want het werd door een homo zelf verteld."  en een ander "Ik vond die meneer die vertelde heel open, ik zou dat zelf niet durven.". Andere kinderen bleven nog met vragen: "Hoe kan een Marokkaanse vrouw lesbisch zijn? Dat geloof ik niet. Voor hem is het normaal, maar van mijn geloof mag het niet.". Ook merkte een scholier op: "Ik vind het een beetje raar dat hij homo was, want hij had eerst verkering met een meisje." en een ander geeft aan "Ik vind Peter niet raar of vies. Ik vind hem juist heel aardig, maar het idee dat een man met een man zoent vind ik raar." De studenten hebben met de interculterele dialogen in elk geval hun doel bereikt: bewustwording onder basisscholieren van het begrip homoseksualiteit.