Image

BikePoint winnende oplossing fietsparkeren Zuidas

Gedurende drie weken hebben 160 studenten van de Hogeschool van Amsterdam onderzocht op welke manier het beste tijdelijke fietsparkeerplaatsen gedurende de bouw van het Zuidasdok kunnen worden gerealiseerd. Lees hieronder een interview met Kristiaan Kodde, teamcaptain van de winnende groep.
Kristiaan Kodde (tweede van links op de foto) is 19 jaar en studeert  Commerciële Economie aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij is teamcaptain van Bikepoint, de verticale fietsenstalling waarin op ruimtebesparende en gebruiksvriendelijke wijze acht fietsen kunnen worden gestald. 

Dag Kristiaan, gefeliciteerd! Had je het aan zien komen?
Eerlijk gezegd wel een klein beetje, in iedere geval dat we bij één van de besten zouden horen. We hadden gedurende het proces al uitstekende feedback gekregen van zowel de opdrachtgever als de docent en ook de studenten uit andere groepjes dachten dat we een goede kans hadden om te winnen.  Dus stiekem hoopten we er wel een beetje op. 

Kun je iets vertellen over Bikepoint?
Natuurlijk! Bikepoint is een verticale fietsenstalling. De gebruiker rijdt de fiets in de uitgeklapte horizontale stalling waarna deze omhoog wordt getild en verticaal aan de paal hangt. Aan elke paal kunnen acht fietsen bevestigd worden. Door het ruimtebesparende design van Bikepoint kunnen er op deze manier vier keer zoveel fietsen op twee vierkante meter gestald worden dan in de huidige situatie. Bovenop de fietspalen is ruimte voor informatieborden om reizigers bijvoorbeeld over de treintijden te informeren. 

Hoe kom je op zo’n idee? 
Dat duurde wel even, maar onze docenten hebben goed nagedacht over de opzet van de opdracht om een optimaal resultaat te krijgen. Zo zijn we ingedeeld op persoonlijkheidtypes, zodat er in elke groepje een goede mix bestond van karaktertrekken. Daarna moesten we keihard aan de slag. We kregen een paar dagen de tijd om 380 potentiële oplossingen te verzinnen.

Pardon, zei je 380 oplossingen?
Ja, 380! Wij schrokken er in eerste instantie ook van en dachten dat het een tikfout was. Maar achteraf gezien bleek het juist heel goed te zijn. Doordat je met zo ontzettend veel ideeën moet komen ga je compleet out-of-the-box denken. Elk idee telt mee, hoe gek het idee ook in eerste instantie lijkt.  Gaandeweg gingen we dan ideeën afstrepen die te duur of  onrealistisch waren. Ook pasten een aantal ideeën gewoon niet in de omgeving van Zuidas.

Was jij eigenlijk al bekend met Zuidas voor het project?
Nee, helemaal niet. Kende het uiteraard wel van naam, maar daar hield het ook wel mee op. Dus het was in het begin nog wel even zoeken. De oplossing moet natuurlijk wel in het gebied passen en bij Zuidas heb je te maken met veel verschillende stakeholders in de buurt.  Ik denk dat we met onze oplossing een goede balans hebben gevonden tussen de wensen van bedrijfsleven, de vervoerders, reizigers en bewoners.

Tijdens de eindpresentatie zeiden jullie grappend dat jullie een octrooi zouden aanvragen. Zijn jullie van plan om verder te gaan met Bikepoint?
Dat ligt natuurlijk wel een beetje aan Zuidas, in hoeverre zij Bikepoint willen uitvoeren. Ons lijkt het in ieder geval fantastisch!  


De heren van Bikepoint presenteren hun idee, inclusief prototype, aan de jury.

Meer informatie over het project leest u hier