Image

Coach en leerling vertellen over SalsA-coaching

Eerstejaars pedagogiekstudenten zijn al ruim twee maanden één-op-één leerlingen aan het coachen op drie Amsterdamse scholen. We horen veel positieve geluiden rondom de coaching. Eén van de SalsA-coördinatoren ving op dat een leerling hogere cijfers haalt door de begeleiding van zijn coach. Tijd om Eline en Django te interviewen over hun ervaringen tot nu toe!
Wie zijn jullie?
Django: Ik ben Django en ik ben dertien jaar oud. Ik zit op het Over-y college en doe daar VMBO-t.
Eline: En ik ben Eline, achttien jaar oud. Op de Hogeschool van Amsterdam ben ik eerstejaars student Pedagogiek.
 
Klopt het dat het goed gaat met jouw cijfers Django? Heb je het gevoel dat je coach Eline daarbij geholpen heeft?
Django: Sinds de coaching gaat het veel beter met mijn cijfers. Dit komt zeker ook door Eline. We werken veel aan mijn huiswerk en dit vind ik heel fijn. Vorig jaar was ik gezakt op de Havo en nu ik hier zit, vind ik het nog steeds een beetje moeilijk. Het is vaak heel erg druk met school, sporten, verjaardagen en nu ook met de feestdagen.
 
Hoe helpt Eline jou?
Django: Ten eerste begrijpt Eline mij heel goed. Ik snap mijn huiswerk niet altijd en dan vraag ik haar om hulp.
Eline: Tijdens het vorige coachmoment hebben we samen een planning gemaakt. Hierbij hebben we er rekening mee gehouden dat Django ook veel moet voetballen. Ik wil ervoor zorgen dat hij rust krijgt in zijn hoofd. Daarom maken we samen een planning, zodat hij niet tijdens het voetballen aan zijn huiswerk hoeft te denken.
 
Werkt het voor jou om met een planning te werken?
Django: Ja, dit werkt voor mij echt veel beter. Ik kon het zelf eerst echt niet plannen. Maar nu houd ik me er ook echt aan! Laatst was het trouwens wel even lastig om me aan de planning te houden. Ik had namelijk een belangrijk voetbaltoernooi waarvoor ik gescout was. Dat was niet zo heel erg, omdat ik door was met voetballen. 
Eline reageert heel enthousiast op dit nieuws: zij wist dit nog niet.
 
Wat willen jullie nog bereiken dit schooljaar?
Django: Ik wil graag vooral werken aan de planningen en aan mijn huiswerk. Ook wil ik vragen blijven stellen aan Eline als ik mijn huiswerk niet snap.
Eline: Ik wil natuurlijk altijd helpen bij huiswerk dat hem niet goed lukt. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat zijn planningen niet alleen maar vol staan met huiswerk, maar dat er ook een stukje ontspanning ingepland mag worden. Dat vind ik echt erg belangrijk.
 
Als SalsA aan het eind van dit jaar klaar is, denk je dat Eline je dan voldoende heeft geleerd om zelf een planning te maken?
Django: Dat denk ik zeker wel. De afgelopen week heb ik zelf ook al een planning gemaakt. De planning voor in de vakantie en de planning voor na de vakantie is ook al af.
Eline: Vorige week hebben we de planning samen gemaakt. We zoeken dan samen momenten uit wanneer hij zijn huiswerk kan maken, maar ook wanneer hij voor zijn toetsen moet leren. Ik heb hem ook de tip gegeven dat hij op één dag meerdere dingen kan doen, zoals het huiswerk voor twee vakken, zodat hij de volgende dag geen schoolwerk hoeft te doen. Op deze manier zoek ik momenten waarop hij kan ontspannen.
 
Doen jullie tijdens de coaching ook aan ontspanning?
Eline: Tijdens het coachen doen we vooral huiswerk en maken we planningen. We hebben per coachmoment maar een uur en we vinden het allebei belangrijk om daar zoveel mogelijk in te doen.
Django: Als we wel een keer gaan ontspannen tijdens de coaching hoef ik niet iets heel speciaals te doen. Ik wil dan gewoon gezellig kletsen met Eline. 

Lees hier meer over SalsA