Image

De Hallen, daar willen we heen!

“De 9 Straatjes, wat is dat? De Hallen, daar willen we heen!”, aldus Johan Valster, directeur van De Hallen. De Hallen was vroeger een tramremise met werkplaatsen, ook wel het ‘werkende hart’ van West. Dit moet het opnieuw worden. Bruisend, zowel voor Amsterdammers als voor toeristen. Om dit te realiseren gaan 230 studenten van de Hogeschool van Amsterdam van de minor Creativiteit en Innovatie en van Commerciële Economie een onderzoek doen naar de zichtbaarheid en branding van De Hallen. Op dinsdag 9 september vond de enerverende startbijeenkomst voor dit project plaats.
Opdrachtgevers Stadsdeel West en Stichting TROM (TramRemise OntwikkelingsMaatschappij), Academie van de Stad en de studenten kwamen samen in zaal 1 van de gloednieuwe Filmhallen waar Co Stor van Stadsdeel West inzicht gaf in de achtergrond en aanleiding van het project. André van Stigt van TROM en architect van het complex nam het woord en vertelde over de doelen van TROM om de prachtige locatie van De Hallen opnieuw als werkend hart van de wijk te laten fungeren. Een werkend hart wil in deze nieuwe opvatting zeggen: een plek die mensen samenbrengt en een culturele beleving biedt. Dan moeten mensen De Hallen natuurlijk wel vinden, of zoals Van Stigt het verwoordt: “Hide and Seek is wel leuk, maar niet al te praktisch”. Daarnaast moet De Hallen voor een breed publiek op de kaart worden gezet. Een vraag die hierbij centraal staat is hoe De Hallen zich moet positioneren ten opzichte van bijvoorbeeld de 9 Straatjes en de Westergasfabriek.

Na de toespraken werden de 230 studenten in drie groepen verdeeld. Deze groepen circuleerden rond in het complex. De eerste groep mocht blijven zitten in zaal 1 van de Filmhallen. De overkoepeling werd opengeschoven waardoor een bak licht de oude constructie mooi zichtbaar maakte. In dit licht vertelden ondernemers van de media- en cultuursectie die gevestigd zijn in De Hallen over hun werkzaamheden en visies. Zo verhelderde de eigenaar van de filmhallen dat “de belangrijkste concurrent thuis zit, achter het kastje”. Daarom is het creëren van een beleving die thuis niet ervaren kan worden zo belangrijk.

Groep 1 maakte plaats voor groep 3 en vervolgde zelf de weg naar de Foodhallen. Hier komt een soort “permanente Rollende Keukens”, als we de ondernemer van dit deel mogen geloven. Een plek waar laagdrempelig gegeten kan worden. “Maar hoe vinden ouders de locatie waar ze hun kinderen weg kunnen brengen, navigeren ze dan makkelijk door deze foodhallen?” is de vraag voor de studenten van de ondernemer van de kinderopvang.

De derde en laatste locatie was het Denim Lab, waar ondernemers op het gebied van ambachten en onderwijs hun ideeën en werkwijze presenteerden. Wat alle ondernemers die gevestigd zijn in De Hallen gemeen hebben, is dat ze op de kaart gezet willen worden. Letterlijk betekent dat een goede vindbaarheid en zichtbaarheid van De Hallen en al haar creatieve concepten. Minder letterlijk, maar zeker zo belangrijk betekent dat een naamsbekendheid. Een positionering van een speciale beleving, zodat zowel lokale als internationale mensen denken “De Hallen, daar willen we heen!”.

Voor meer informatie over de projecten, zie de omschrijving van het project over branding en het project over zichtbaarheid


Directeur van De Hallen Johan Valster (voor) en architect André van Stigt spreken de studenten toe


Het dak van filmhal 1 kan ook ‘open’ zodat licht op de constructie schijnt


De ondernemer van de Foodhallen vertelt zijn ideeën


In het toekomstige Denim Lab presenteren ondernemers hun werkwijze