Image

Eerste blok JongGras Utrecht succesvol afgesloten

De eerste tien weken van JongGras Advies Utrecht zitten erop. Studenten Communicatie en Multimedia Design van de HU ontwierpen creatieve middelen om de communicatie van verschillende sportverenigingen te verbeteren.
In vier blokken werken studenten Communicatie en Multimedia Design van de Hogeschool Utrecht aan de communicatie-uitdagingen van verschillende Utrechtse sportaanbieders. Dit doen ze onder leiding van studentcoördinatoren Emy en Olivier, die stage lopen bij Academie van de Stad om dit project te coördineren. De resultaten van het eerste blok zijn veelbelovend: van kenmerkende zitbankjes tot compleet nieuwe websites. Per sportaanbieder staan hieronder de resultaten beschreven.

Senioren-Fit
Senioren-fit is behoorlijk nieuw in Utrecht en biedt sportlessen aan voor ouderen: voor de gezelligheid en om hun lichaam vitaal te houden. De studenten die aan de slag gingen voor Senioren-fit gingen langs bij lessen en buurthuizen en interviewden mensen. Zo kwamen zij erachter dat niemand de naam Senioren-fit nog kent. Daarom ontwierpen de studenten een logo en een poster, die ze ook testten bij de doelgroep. Ook gaven ze Senioren-Fit het advies om ook online vindbaar te zijn, omdat steeds meer ouderen een tablet gebruiken.
Reactie Senioren-Fit: “We zijn er heel blij mee, er was goede communicatie en wij hadden het zelf nooit zo goed kunnen doen. De ontwerpen zijn goed bedacht, er zit een boodschap achter. Wij kunnen eindelijk verder!”

CTC Fietsen Utrecht
De studenten die bij fietsvereniging CTC aan de slag gingen, richtten zich op het maken van een nieuwe website (zie https://ctcutrecht.nl/) en het werven van ondervertegenwoordigde leden. Ze deden onderzoek aan de hand van persona’s. en maakten een huisstijlgids. Ook maakten ze stickers en animaties die bijvoorbeeld in filmpjes voor herkenbaarheid ingezet kunnen worden. 
Reactie CTC: “We zijn super blij. De samenwerking ging top: via WhatsApp, e-mail en face to face. Jullie hebben er veel tijd ingestopt, het is creatief en onze stijl is nu duidelijker herkenbaar. We hebben zelf die expertise niet, dus we hadden het zonder jullie niet gekund.”

Atletiek Utrecht
De derde groep studenten kreeg de opdracht om voor atletiekverenigingen Hellas, U-track en Phoenix een overkoepelende website te ontwerpen, met als doel betere informatievoorziening en saamhorigheid. De studenten deden onderzoek bij leden en baseerden daar de websitekopjes op en een systeem om trainingen in te plannen. Ook maakten zij een test die (nieuwe) leden kunnen doorlopen om te weten te komen bij welke vereniging ze het beste passen. Ook maakten de studenten flyers om de website te promoten.
Reactie Atletiek Utrecht: “Bedankt voor al jullie werk en enthousiasme. Met deze voorzet gaan we de website zo snel mogelijk in de lucht krijgen!”

IJsclub Siberia
De uitdaging voor de studenten van IJsclub Siberia was het verbeteren van de algehele communicatie, met een focus op het bereiken van kinderen van 4-14 jaar en hun ouders. Ook vonden de studenten dat in de communicatie van Siberia geen duidelijke stijl of eenheid te herkennen was. Met de ijsbeer, ook wel ‘het Sibeertje’ als uitgangspunt ontwierpen de studenten een heus bankje. Dit bankje moet de wijk Overvecht een stukje gezelligheid brengen en zorgt tegelijkertijd voor naamsbekendheid. Ook maakten de studenten templates voor verschillende soorten en formaten posters en namen ze de website onder handen (zie http://ijsclubsiberia.nl/). Tot slot maakten ze verschillende kleurplaten en een brievenbus. Kinderen kunnen zo een Siberia-pakket winnen als ze kleurplaat mooi inkleuren en in de brievenbus doen. 
Reactie IJsclub Siberia: “Ik vind het heel bijzonder wat jullie hebben gedaan. Het is meer dan ik had durven dromen. Heel erg bedankt, wij hebben echt de kracht van samenwerking ervaren en de ontwerpen zijn geniaal.”

Becky’s Bootcamp
De laatste presentatie werd gegeven door de studenten die Becky’s Bootcamp hebben ondersteund. Ze zijn zelf mee gaan sporten en kwamen tot de conclusie dat de kerngroep van leden bestaat uit vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Hierop hebben zij met de communicatie gefocust door het persona van een ‘powervrouw’ te nemen: een vrouw die het heel druk heeft maar wel op een leuke manier aan sport wil doen. De studenten hebben met dit als uitgangspunt professionele foto’s gemaakt voor de website. Ook maakten ze posters en een filmpje. 
Reactie Becky’s Bootcamp: “Heel verfrissend om te werken met persona. Het past heel goed bij ons, dit geeft onze communicatie meer richting.”

Afsluiting & vooruitblik
Nadat alle mooie ontwerpen waren gepresenteerd, ging het woord naar Judith de Keijzer van de VSU: “Ik was heel benieuwd en ik ben blij verrast! Jullie zijn echt in de clubs gedoken. Mooie ontwerpen voor websites, prachtige animaties. En dat de verenigingen aangeven dat ze het zelf niet hadden kunnen bedenken en er nu meer verder kunnen is natuurlijk super mooi. Goed werk!”

En na deze mooie woorden sluit Emy de bijeenkomst af door de studenten te bedanken. De eerste tien weken van JongGras zijn erg succesvol afgesloten en dat is een goed vooruitzicht voor het nieuwe blok, dat op 13 november alweer van start gaat. Met nieuwe studenten en vijf nieuwe sportclubs. We hebben er weer zin in!

Klik hier voor de algemene beschrijving van dit project