Image

Eerste ontmoeting SalsA-koppels

Op 11 november 2013 was de eerste ontmoeting tussen de brugklassers van het Amsterdamse Cosmicus Montessori Lyceum en hun aanstaande SalsA-coaches, 45 pedagogiekstudenten. In totaal krijgen bijna 300 leerlingen van 10 Amsterdamse scholen een persoonlijke coach van pedagogiek, de pabo en de lerarenopleidingen van de HvA.
Enthousiast verzamelen de studenten op de school, nieuwsgierig naar de leerlingen met wie ze komend jaar in duo’s aan de slag gaan. Verdeeld over twee lokalen verwelkomen de zes SalsA-coördinatoren alle aanwezige pedagogiekstudenten. Deze zes zijn studenten die in het kader van hun derdejaars stage een jaar lang de bijna 300 SalsA-koppels gaan begeleiden.

De SalsA-coördinatoren hebben de lokalen omgetoverd tot grote cirkels met stoelen en tafels waar de SalsA-coaches plaatsnemen. Dan stromen de leerlingen binnen, gaan naast de studenten zitten en je kunt zien dat ze het spannend  vinden. De groep start met een spel dat een soort combinatie is van een stoelendans en het bewustwordingsspel “over de streep”. Er worden kenmerken genoemd, zoals ‘zwart haar’, ‘wie van pizza’s houdt’en ‘wie broers of zussen heeft’ en iedereen die zich daarin herkent ruilt met elkaar van plek. De kenmerken worden steeds persoonlijker en al giechelend laten zowel de studenten als de leerlingen op deze manier steeds meer van zichzelf zien. Het ijs is gebroken.  

Na het spel is het tijd om de leerlingen aan de coaches te koppelen. Iedere leerling krijgt een kaartje met daarop de naam van hun persoonlijke coach, maar weten niet welke naam bij welk gezicht hoort. Door vragen te stellen moeten ze daarachter komen. Als alle koppels elkaar gevonden hebben, zoeken ze samen een plekje in de ruimte om kennis te maken. Waar woon je? Wat zijn je hobby’s? Wat voor sport vind je leuk? En zijn er vakken die je moeilijk vindt?

Nadat de coaches met hun leerlingen hebben kunnen praten, geven de leerlingen hun gloednieuwe coach een rondleiding door het schoolgebouw. Leerlingen laten de verschillende klaslokalen zien en vertellen in welke klas ze zitten en waar hun kluisjes zijn. Je hoort steeds meer geklets en gelach. Er worden telefoonnummers uitgewisseld en dan is het tijd voor de leerlingen om naar huis te gaan. Vol trots zegt een leerling tegen een vriendin: ‘’Kijk, dit is mijn coach. Ze is echt super aardig en heeft mooi haar’’.