Image

Eindpresentatie stimuleren correct fietsparkeren

Op sommige plekken in Amsterdam ontstaan er gevaarlijke situaties door fout geparkeerde fietsen. Vooral in het Centrum zijn er een aantal dergelijke hot spots. Studenten communicatiemanagement hebben daarom onderzocht hoe Stadsdeel Centrum fietsers bewust kan maken van hun parkeergedrag.
De veertig studenten hebben zich opgesplitst in acht verschillende groepen die op maandag 12 mei hun bevindingen presenteerden aan de jury. De eerste drie groepen hebben de mogelijkheid onderzocht voor het stadsdeel  om een zogenaamde fiets-chip te introduceren.  De chip in de fiets maakt het mogelijk in contact te komen met de eigenaar, maar hoe haal je mensen over om een chip in hun fiets te plaatsen? De eerste groep, Blauw Communicatie, heeft een ware guerrillacampagne opgezet om de fiets-chip onder de aandacht te brengen en de voordelen van de chip te benadrukken. Groep Nomen Ipsum gooit het over een ander boeg. Op strategische plekken worden fietsenmakers neergezet die kleine reparaties kunnen doen. In ruil voor een gratis gemaakte fiets, krijg je ook informatie over de fiets-chip. De groep Team B stuurt eerst een sticker op naar de doelgroep. Op deze sticker staat ‘Ik doe mee en parkeer mijn fiets oké. ’ Op deze sticker staat ook een barcode, die je kunt scannen met je smartphone om meer te weten te komen over de fiets-chip en correct fietsparkeren. 

De volgende groepen hebben allen een communicatieplan geschreven gericht op het beïnvloeden van fietsparkeergedrag in het centrum. De eerste groep, Regal Communications, wil op ludieke wijze de aandacht vestigen op hun website en sociale mediapagina’s. Gedurende een periode van een aantal weken is het mogelijk om als fietser gebruik te maken van valet parking. De tweede groep, genaamd Kaas, heeft de campagne ‘Doe eens normaal, parkeer je fiets sociaal’ verzonnen. Ook zij maken gebruik van opvallende posters om de boodschap helder over te brengen, maar hebben daarnaast nog een mysterieus element aan de campagne toegevoegd. Op drukke plekken in de stad worden grote houten fietsen neergezet. Pas na enkele dagen gissen en hopelijk de nodige media aandacht wordt de ware toedracht van de fietsen bekend gemaakt.  ‘Op deze manier weten we veel mensen te bereiken en daarmee te informeren over het belang van je fiets correct neerzetten. Het is niet alleen gevaarlijk, maar ook irritant en het ontsiert onze mooie stad’,  aldus Kaas. De laatste groep is Young Visions. Deze groep heeft net zoals andere groepen ook een poster ontworpen, alleen is deze wat meer cryptisch dan de overige posters. ‘Wij willen dat mensen zelf gaan nadenken over waarom de ene poster er zoveel beter uit ziet dan de ander. Dat komt natuurlijk omdat er niet overal rondslingerende fietsen liggen!’  Daarnaast hebben ze  grondstickers ontworpen. ‘Door het smartphone gebruik kijken mensen sneller naar beneden. Dat maakt de grond tot een ideaal advertentiemedium.’ 

De laatste twee groepen hebben zich gericht op het bereiken van zogenaamde innovators. Innovators zijn de mensen die altijd net 1,2 of zelfs 3 stapjes voor zijn op de rest van de bevolking wat betreft technologie, mode en bepaalde gebruiken. Groepjes Creative College Communications en Hallo! hebben dan ook onderzoek gedaan naar hoe het stadsdeel deze innovators kan bereiken. Wanneer men deze innovators bereikt is het idee dat zij de rest van de bevolking weten te inspireren tot een beter fietsparkeergedrag. Hallo! doet dit door middel van de applicatie Fietsie, waar je snel kan zien waar de vrije fietsplekken zich bevinden. Creative College Communications wil daarentegen een heuse selfie wedstrijd organiseren, waarbij fietsers een selfie maken van hun correct geparkeerde fiets .

Nadat alle groepjes hun bevindingen hebben gepresenteerd is het tijd voor de jury om hun oordeel te vellen. ‘In elke presentatie zat wel iets waarvan wij dachten: hier kunnen we wel iets mee. Dat varieerde van bijvoorbeeld een slogan zoals van Kaas, de selfie wedstrijd van Creative College Communications, de sticker van Team B of de fietsenmakers van Nomen Ipsum. Toch waren er twee groepjes die in het bijzonder opvielen. We hebben vandaag dan ook eigenlijk twee winnaars. Gedurende het proces waren ze iets minder zichtbaar,  maar de pitch vandaag was geweldig. De winnaar van de dag is dan ook: Team B. Er is echter een groep die consequent goed heeft gepresenteerd en vandaag was geen uitzondering op die regel. De winnaar is dan ook het groepje dat zowel een effectief als goed implementeerbaar plan heeft opgesteld: Young Visions! ’