Image

Eindpresentatie vraag en aanbod arbeidsmarkt Noord

De werkgelegenheid in Amsterdam-Noord stijgt, ondanks de crisis. Tegelijkertijd stijgt de werkloosheid onder de Noordse bevolking, juist vanwege de crisis. Studenten Communication en Multimediadesign hebben daarom digitale platforms ontwikkeld om vraag en aanbod in Amsterdam-Noord beter op elkaar af te stemmen. Vrijdag werd besloten welk platform het beste is.
Op vrijdag 17 januari trokken de vijf groepen studenten tegen elkaar ten strijde in het stadsdeelhuis op het Buikslotermeerplein. Kwadraat, Rising Peak, DBMS, Kruispunt en Geen Titel hebben het afgelopen semester hard gewerkt om er met de eer en naar wat later bleek een fles prosecco, van door te gaan.

Kwadraat mag het spits afbijten. Zij hebben hun platform de naam ‘Focus op Noord’ meegegeven. Op deze website kunnen Noordse werkzoekenden een profiel aanmaken en werkgevers een vacature plaatsen. Tot zover niks ongebruikelijks. Wat Focus op Noord echter bijzonder maakt, aldus de studenten van Kwadraat, is dat het inspeelt op een nieuwe manier van solliciteren. ‘De tijd van uitgebreid solliciteren is voorbij. Voor een bepaalde groep werkzoekenden is de drempel te hoog om en een CV te maken en in de weer te gaan met een motivatiebrief. Focus op  Noord neemt die drempel weg. Een werkzoekende kan een vacature liken. De werkgever ziet dit en kan
vervolgens, wanneer het profiel van de werkzoekende hem of haar aanstaat de werkzoekende liken. Wanneer er een wederzijdse match is kunnen ze met elkaar in gesprek gaan’. 

Rising Peak heeft een andere invulling gegeven aan het platform. Wanneer men hun website opent zie je een grote kaart van Amsterdam Noord waarop werkgevers vacatures kunnen plaatsen. Het visuele aspect van de website is belangrijk voor Rising Peak. ‘In een enkele blik kunnen werkzoekenden zien wat voor een functies er bij hen in de buurt zijn. Wanneer zij op de functies klikken zien ze een omschrijving en kunnen ze direct solliciteren.’ Kruispunt heeft voor een soortgelijke aanpak gekozen. Zij benadrukken de voordelen van de werknemer die dichtbij zijn of haar werk woont. ‘Werknemers die dicht bij hun werk wonen zijn minder vaak ziek en eerder bereid om overuren te draaien, ook voelen zij sneller een connectie met het bedrijf omdat deze zich begeeft in hun leefomgeving’. De groep Geen Titel heeft ook voor de weergave van de vacatures op een kaart gekozen, maar spelen nog meer op het visuele aspect in dan Rising Peak en Kruispunt. Op elke vacaturepagina neemt namelijk een foto van de werkzaamheden een prominente plek in.  

DMBS werkt op hun platform Noordgericht ook met een kaart waarop de vacatures zijn weergegeven, maar vraagt in tegenstelling tot hun voorgangers iets meer van de werkzoekenden. ‘Voor veel werkzoekenden is het moeilijk om een goede motivatiebrief te schrijven of een goed profiel op te stellen. Er zijn een aantal standaardvragen die werkgevers altijd aan hun potentiële werknemers vragen. Op Noordgericht helpen wij hen deze vragen te beantwoorden’. Dat is echter niet het enige wat, aldus de studenten, Noordgericht onderscheid van de andere platforms. ‘Een veel gehoorde klacht bij andere vacaturewebsites is dat er geen einddatum bij de vacatures staat. Hierdoor reageren werkzoekenden op vacatures die al verlopen zijn. Dit is demotiverend. Daarom mag een vacature op noordgericht maar een aantal weken openstaan. Als de vacature daarna nog niet opgevuld is kunnen ze hem verlengen’.
  
Na de presentaties trekt de jury zich terug op een oordeel te vellen. Het blijkt moeilijk te zijn om een groep tot winnaar uit te roepen omdat de jury veel langer wegblijft dan aangegeven. Jurylid en tevens stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Noord Rob Post neemt het woord: ‘Wij vonden het erg lastig om tot een beslissing te komen, uiteindelijk is het toch gelukt. We hebben niet alleen naar het eindproduct gekeken, maar ook naar de presentatie zelf. Alle groepen zijn er in geslaagd om een mooi product neer te zetten, maar soms vonden we de rol van de werkgever wat onderbelicht. Toch was er een groep die over alles heel goed had nagedacht, namelijk DMBS!’ Nadat de leden van DMBS hun prosecco ontvangen hebben wordt de bijeenkomt afgesloten. ‘Ik heb het gevoel dat we vandaag weer een stap verder zijn gekomen bij het beter afstemmen van vraag en aanbod in Noord. We gaan hier zeker mee verder!’