Image

Interreligieuze Dialoogdag

Op donderdag 22 november kwamen 106 leerlingen van de Joodse scholengemeenschap Maimonides, de reformatorische scholengemeenschap Jacobus Fruytier en het Marcanti College te Amsterdam West bij elkaar in het kader van de Dialoogdag. Tijdens deze dag werden er verschillende workshops georganiseerd voor de scholieren waarbij leerlingen met een verschillende religieuze achtergrond met elkaar in dialoog gingen rondom het thema levensbeschouwing en beeldvorming.
Rond kwart over één kwamen de eerste leerlingen binnen in de ruime, open zaal in de Boomkerk. Al snel liep de zaal helemaal vol met leergierige, enthousiaste jonge mensen. Hoewel de sfeer vanaf het begin al ontspannen en goed te noemen was, met druk kletsende leerlingen, bleven zij wel allemaal bij hun eigen school staan. Tijd voor de studenten van de minor Levensbeschouwing van de HvA om het ijs te breken! De bijeenkomst werd geopend door middel van een spel. Iedereen stond in een grote cirkel om een op de vloer getekend vierkant heen. De studenten lazen daarna een stelling op en als deze van toepassing was op de leerlingen dan moesten zij in het vierkant gaan staan. Bij de eerste stelling ‘Ik bespeel een muziekinstrument’ liepen er al behoorlijk wat mensen naar het vierkant toe. Bij volgende stellingen zoals ‘ik ben wel eens bang of boos’, ‘ik ben een familiemens’ en ook, jawel, ‘ik lieg wel eens’ was het vierkant niet groot genoeg om alle leerlingen te herbergen! Nu de leerlingen al wat geproefd hadden van de overeenkomsten was het tijd voor de workshops.

In de workshop ‘spandoek beschilderen’ beschilderde de leerlingen, in teams van twee, spandoeken met zaken die voor hen belangrijk zijn. Zo waren er veel spandoeken waarop religieuze boeken te zien waren of Jeruzalem, een stad die voor alle aanwezigen van betekenis is. Daarnaast waren er ook de nodige vrolijke poppetjes, peacetekens en bloemetjes te zien.

Boven werden de workshops ‘Party&co.’ en ‘quiz’ gehouden. De leerlingen werden opgedeeld in teams waar zij vragen moesten beantwoorden over religieuze en levensbeschouwelijke issues zoals ‘Wat is het voornaamste verschil in de inrichting van een katholieke en een protestantse kerk?’ Bij goed antwoord scoorde zij punten. Al heel snel werd duidelijk dat deze groep zeer jonge mensen zeer veel afweten van de verschillende religies!

Beneden werd een workshop georganiseerd waar de leerlingen lijfspreuken op een groot bord moesten plakken. Naast de wat meer conventionele lijfspreuken ‘you only live once’ en ‘carpe diem’ waren er ook veel lijfspreuken die het belang van religie voor de leerlingen duidelijk maakten zoals ’leven tot God’s eer’. Ook waren er hele diepe lijfspreuken op het bord te vinden, zoals ‘het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken’  

Voor de workshop ‘Bewijsstukken’ hadden de leerlingen allemaal een voorwerp meegenomen dat een belangrijk aspect van hun leven symboliseert. Eén van de leerlingen had bijvoorbeeld een Turkse vlag meegenomen, symbool voor het land waar de meeste van zijn familieleden oorspronkelijk vandaan komen en waar hij graag op vakantie gaat. Veel van de christelijke leerlingen hadden een bijbel meegenomen aangezien zij de bijbel als leidraad zien in hun leven. Een andere jongen had zijn fc Barcelona keppeltje meegenomen, symbool voor de twee belangrijkste dingen in zijn leven: joods zijn en voetbal!      

Na de drie workshoprondes was het alweer tijd om de Dialoogdag af te sluiten. De leerlingen leverden allemaal kaartjes in waarop stond wat zij van de dag vonden. Een willekeurig kaartje werd voorgelezen. Daarop stond dat de dag voor deze leerling zeer leerzaam was geweest en dat het leuk was om in contact te komen met iemand van een andere religieuze groepering. Dat somde het gevoel wat de aanwezigen van deze bijeenkomst hadden goed op! De leerlingen gingen in de workshops mak kelijk met elkaar om en toonde zich de gehele bijeenkomst enthousiast en leergierig. Ook behandelden zij, soms beladen, onderwerpen op een wijze waar volwassenen nog wat van kunnen leren! Al met al was het een zeer geslaagde bijeenkomst waar iedereen een goed gevoel aan over gehouden heeft.   

Hier alvast een impressie van de dag, meer foto’s volgen!



De deelnemende scholen



Een hartelijk welkom van de studenten.



Het introductiespel



Tijd voor de workshop.



Een van de spandoeken



Hard aan het werk



Levensspreuken verzamelen in de worskhop



Uitleggen welke voorwerpen voor jou belangrijk zijn en waarom. 


Party&Co



Het is alweer tijd voor de afsluiting!

Kijk hier voor meer informatie over het project.