Image

Opvoeden wordt een feestje

Feestelijke gesprekken over opvoeden onder leiding van studenten Pedagogiek. Het gebeurde afgelopen studiesemester voor de derde keer in de vorm van Opvoeders in Actie!
Voor de derde keer heeft er afgelopen studiesemester het succesvolle Opvoeders in Actie plaatsgevonden, een project waarbij pedagogiekstudenten van de Hogeschool van Amsterdam opvoedparty’s organiseren met ouders. Een vader of moeder nodigt andere ouders thuis uit om opvoedervaringen uit te wisselen en een oudernetwerk op te zetten. Na de party wordt het stokje doorgegeven en is het aan een andere ouder om een opvoedbijeenkomst te organiseren. De studenten starten het project met het werven van ouders voor de bijeenkomsten en ondersteunen hen vervolgens samen met een pedagogisch adviseur tijdens de party’s door onderwerpen in te brengen, advies te geven en gesprekken te sturen. Donderdag 26 januari deden de studenten verslag van de party’s en hun ervaringen in de échte praktijk van de opvoedkunde.
 
Het afgelopen half jaar hebben de studenten zes verschillende opvoedparty’s opgezet rond de thema’s: het stellen van grenzen, vriendschappen en gebruik van social media. Door verschillende werkvormen in te brengen stimuleerden de studenten alle aanwezigen inhoudelijk bij te dragen aan de gesprekken. Met een quiz werd bijvoorbeeld gepeild welke inzichten de ouders al hebben en met rode, groene en gele kaarten werd gekeken hoe de ouders denken over bepaalde opvoedkundige stellingen. Bij elke party was het gezelschap anders van samenstelling: er waren groepen Turkse moeders, autochtone ouders, jonge moeders, laag- of juist hoogopgeleide ouders. Voor de studenten iedere keer weer een uitdaging met de werkvormen en onderwerpen aan te sluiten bij de doelgroep. En dat is niet altijd makkelijk en soms ook wel eng. Zo gaf een studente bij haar presentatie aan: “Onderweg naar de bijeenkomst zeiden we tegen elkaar: kunnen we nog terug? Maar uiteindelijk viel het enorm mee.” De meeste bijeenkomsten waren eigenlijk heel gezellig en de adviezen van de studenten zeer welkom. En dat gaf de studenten een goed gevoel en meteen een goede leerschool in de praktijk. “Meestal wisten we heel goed te adviseren, maar soms was het wennen om te reageren als een pedagoog. Zo was er een situatie waarin ik reageerde met ‘Oh, wat apart’ waar ik volgens de boekjes had moeten zeggen ‘Theorie is ook maar theorie’. Maar dat zal ik nu dus nooit meer fout doen!”
 
Voor de meeste ouders waren de party’s waardevolle bijeenkomsten waarbij ze niet alleen van de studenten veel leerden, maar ook van elkaar. En dat is ook de bedoeling van Opvoeders in Actie, dat de ouders bij elkaar terecht kunnen voor verhalen en tips en elkaar in de toekomst ook weten te vinden. Studenten gaven aan dat veel ouders eenmaal actief in een gesprek, vaak niet meer uitgepraat raakten. “Meestal moesten we echt op de tijd letten en de ouders teleurstellen dat de bijeenkomst afgelopen was, ook al hadden ze nog veel te bespreken.” Des te meer reden voor een volgende ouder om de opvoedparty te organiseren! 

Het project Opvoeders in Actie wordt opgezet door stadsdeel West in samenwerking met Academie van de Stad, de Hogeschool van Amsterdam, Ijsterk, Combiwel en Centram.