Image

Springlevend Landlust in het nieuws

Op woensdag 10 februari werd in de Narcis-Queridoschool in Amsterdam-West een presentatie gegeven van het project Springlevend Landlust: een samenwerkingsverband tussen de Hogeschool van Amsterdam, woningcorporatie Ymere en de Academie van de Stad. Twintig Pabostudenten wonen een jaar lang in de buurt, in woningen die beschikbaar zijn gesteld door Ymere, en zetten zich in voor de leefbaarheid van de wijk via projecten voor kinderen én ouders van de Narcis-Queridoschool.

Voor de publicaties in Parool, Trouw, Metro en nog meer, ga naar de projectpagina van Springlevend Landlust.

Maureen Boubaker, directeur van de Narcis-Querido, heette de genodigden welkom op haar school. Ze was verrast én verguld, toen ze najaar 2010 te horen kreeg dat ze gedurende een jaar twintig Pabostudenten over de vloer zou krijgen om projecten met en voor de leerlingen en hun ouders te gaan uitvoeren. Hoewel ze aanvankelijk vreesde dat het project veel tijd zou kosten, is ze nu helemaal om. ‘De projecten – onder meer huiswerkbegeleiding, computerles, taalles voor moeders, creativiteit – zijn razend populair en zitten bijna allemaal vol. Het werkt écht. Ik hoop dan ook dat dit project doorgaat, ook na november 2010.’


Wilfred Fischer (aanjager en coördinator AvdS) en Henk Pauw, manager gebiedsbeheer van Ymere, gingen in hun toespraken in op de achtergronden van dit project. De Pabostudenten zelf kwamen ook aan het woord. Zij zijn niet alleen blij met hun mooie woningen (die zeker voor studentbegrippen erg ruim zijn en in sommige gevallen zelfs beschikken over een tuin), maar zeker ook met de verrijkende ervaring die het project biedt. Student Serhat Guclu vertelde bevlogen over het enthousiasme van de kinderen die naar de huiswerkbegeleiding komen. ‘Ze staan buiten te wachten tot het tijd is. En de kinderen waar geen plek meer voor was, komen elke week vragen: meester Serhat, wanneer ben ik aan de beurt?’


Bij de projecten waar de genodigden een kijkje konden nemen, viel op hoe kleinschalig en intensief de werkgroepen voor de kinderen en voor de deelnemende ouders waren. In groepjes van maximaal acht deelnemers wordt er gewerkt aan vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en huiswerk plannen, maar is er ook plaats voor voorlezen, knutselen en sport. In de woorden van Fischer: ‘Het is een project waar iedereen blij van wordt.’


Zie ook: www.springlevendewijk.nl