Image

Terugblik Pedagogiekstage: de Voorleesservice

Vijftien pedagogiekstudenten hebben het afgelopen jaar stage gelopen bij de Voorleesservice, een project van de Academie van de Stad in de Amsterdamse Transvaalbuurt.

Iedere woensdagmiddag verzamelen buurtkinderen in het buurthuis de Bloem bij de Tugelawegblokken om voorgelezen te worden. De Voorleesservice heeft tot doel om de taalachterstand van kinderen in te halen en hun plezier in lezen te vergroten. Tevens wordt er met ouders naar gestreefd om een voorleesritueel met hun kinderen op te zetten. Naast het buurthuis wordt er actief voorgelezen bij gezinnen thuis. De studenten hebben allemaal één of meerdere gezin toegewezen gekregen en ervaren nu dat ze met de kinderen echt een band hebben opgebouwd. Pedagogiekstudenten Frederique le Mat en Sanne van Wees blikken terug op het afgelopen jaar.

Frederique: “Bij deze stage moesten we echt de theorie toepassen in de praktijk. Zo hebben we bij het vak Communiceren met Kinderen geleerd hoe je naar kinderen moet luisteren en hoe je het beste met ze om kunt gaan zodat ze ook naar jou luisteren. Dat konden we gelijk toepassen.
Ook heb ik meegemaakt dat een meisje steeds aan het zeuren was dat ze niets kon. Op school hebben we het gehad over de ‘actieve luistermethode’, waarbij je moet doorvragen waarom ze denkt dat ze het niet kan en achterhalen of er misschien iets achter zit.  Dat kun je dan mooi gebruiken.”
Sanne: “Maar het moet nog wel in je systeem komen te zitten als pedagoog. Nu is het vooral nog theoretisch, we moeten het ons nog echt eigen maken.”
Frederique: “Je leert ook van het werken met de moeders. Soms had ik lastige gesprekken met ze, vooral omdat ze een andere taal spreken. Als een kind dan niet goed praat, wilde ik graag met de moeder overleggen of en wat ze er al aan doet. Dat ging dan soms lastig.“
Sanne: “Vanwege de taal was het ook soms moeilijk afspraken te maken en dingen duidelijk over te brengen, ook naar de kinderen toe. We wilden bijvoorbeeld regels opstellen, maar het was een uitdaging om ervoor te zorgen dat die ook werden begrepen en nageleefd.”

Sanne: “Wat wel heel fijn was, was om te zien dat een aantal kinderen echt vooruitgang boekte. Bijvoorbeeld bij Ilias, een jongetje dat eerst helemaal niet praatte, maar er ineens mee begon. Nu praat hij de hele dag door.”
Frederique: “Dat heb ik ook meegemaakt met Zehra. Ik heb haar zowel in het buurthuis als bij haar thuis voorgelezen en je merkt dat dat heeft geholpen. Ze haperde eerst heel erg, maar nu niet meer. Ze leest nu echt een stuk vlotter.”
Sanne: “Soms horen we ook dat het de school is opgevallen dat de kinderen beter zijn gaan spreken en lezen. Het heeft ze dus echt geholpen! Volgens mij vonden de meeste kinderen het ook heel leuk met ons. ”
Frederique: “ Zo was er een jongetje, Suleiman, dat hier een paar weken geleden voor het eerst was en steeds zei dat hij het niet naar zijn zin had. Vandaag zei hij ineens tijdens de pauzeactiviteit: gaan we zo wel weer lezen? Je merkt dus wel dat ze het leuk gaan vinden.”

Sanne: “Eén keer hadden we een voorleesthema ‘de brandweer’ waarbij de brandweer echt langskwam, mét sirenes. Alle kinderen waren zo enthousiast en door het dolle heen. Ze vonden het geweldig. Een kind kwam nog naar me toe en zei: Dit is echt de geweldigste dag ooit, dit gebeurt nooit hier! Dat vond ik echt heel erg leuk.”
Frederique. “Soms heb je ook speciale momenten, zoals vandaag. Suleiman vond mij eerst stom en vandaag pakte hij ineens mijn hand vast, omdat hij met me wilde gaan lezen. Dat soort momenten vind ik wel heel bijzonder.”
Sanne: “Ja, of als ze ineens je broek vastpakken. Ze komen wel steeds dichterbij”.
Frederique: “Ik denk ook dat ik dat het leukste vond, dat je echt een band met die kinderen krijgt.”
Sanne: “We gaan ze echt missen.”

Afgelopen week hebben de studenten hun stage feestelijk afgesloten met de kinderen. Verkleed in hun favoriete sprookjesheld kregen alle kinderen een eigen boekje naar keuze voor de zomervakantie.

Zie hier een aantal foto's van het Voorleesfeest!