Image

Van kostenonbewuste huurders naar kostenbesparende bewoners

Studenten Sociaal Juridische Dienstverlening gaan een document ontwikkelen met de best practices voor het vergroten van het kostenbewustzijn bij huurders.

De woonlasten van een huurder is opgebouwd uit twee elementen: de kale huur en de bijkomende diensten voor energie, onderhoud en servicekosten voor de gemeenschappelijke ruimten. De kosten voor die tweede categorie zullen waarschijnlijk gaan stijgen, door onder andere een hogere  energieprijs en stijgende schoonmaakkosten.

 Tegelijkertijd is het een feit dat de meeste huurders zich niet bewust zijn van de kosten voor deze bijkomende diensten. Vele huurders kunnen als ze daar om worden gevraagd niet noemen welke kosten deel uitmaken van de servicekosten zeker niet of die kosten gaan toenemen, laat staan of die kosten door henzelf zijn te beïnvloeden. Anders gezegd, huurders zijn vaak niet bewust van hoe zij zelf kunnen bijdragen aan het besparen van servicekosten. Dit kostenbewustzijn is wenselijk omdat het de eerste stap is voor besparen (op servicekosten), hetgeen weer hard nodig is om de woonlasten in de nabije toekomst betaalbaar te houden voor onze huurders.