Image

Speeddaten voor Social Media

Deze week geven tien studenten Human Resources drie workshops aan 180 vrijwilligersorganisaties over het nut van social media. Afgelopen maandag is de spits afgebeten.
Op de vroege maandagochtend  was de Rooszaal in het Amsterdamse stadhuis bomvol met enthousiaste mensen van verschillende vrijwilligersorganisaties, allemaal benieuwd naar wat de rest van de ochtend hen zal brengen. Tien studenten van de opleiding Human Resources hebben de afgelopen periode uitgezocht tot welk nut social media kunnen zijn voor het werven van vrijwilligers als vrijwilligersorganisatie en geïnventariseerd met welke vragen de organisaties zelf zitten op dat gebied. En wat bleek: de meeste willen graag ontdekken waar social media je kunnen brengen, maar weten vaak simpelweg niet waar te beginnen. Om die reden organiseerden de studenten workshops waarbij niet de basics van de sociale netwerksites als Twitter, Facebook en Hyves centraal staan, maar meer het personeel en de strategieën erachter. De opdracht van de workshop luidt dan ook: daag elkaar uit te experimenteren met social media!

Als gastspreker was Saskia Noordhuis aan het woord, de persoon achter de succesvolle communicatie van Noordjes Kinderkunst. Dat kinderproject in Amsterdam-Noord is zonder enige voorkennis van de mogelijkheden van sociale media en andere online-uitingen begonnen met interactieve websites, een Facebook en Hyves-pagina en Twitter-account. Als project gericht op de doelgroep kinderen was het noodzakelijk hun leefwereld op te zoeken, maar voor Saskia was toen ze eraan begon nog niet duidelijk hoe ze dit ging aanpakken.  Door te proberen en door te zetten groeiden het online platform uit tot het belangrijkste communicatiemiddel van het project.

Na de spreker gingen de 60 aanwezigen zelf aan de slag met speeddaten, rondetafelgesprekken en een spel. Bij het speeddaten werden één-op- één-gesprekken gevoerd over stellingen en zo heel direct ervaringen en adviezen uitgewisseld. Bij de rondetafelgesprekken gebeurde dit in groepsverband waardoor soms flinke discussie ontstond tussen voor- en tegenstanders. Bij het spel werd er gebruik gemaakt van de ruimte: verspreid over de vloer waren vellen geplakt die stonden voor de verschillende sociale netwerksites, zoals Twitter, Facebook en Hyves maar ook google, wikipedia en YoutTube. Weer door middel van stellingen werd er door de aanwezigen verdedigd welke media welke doelen dienen. 

Al met al zeer leerzame sessies voor alle aanwezige organisaties. En voor de mensen die toch de basics nog wilden leren is een leidraad opgestuurd. Toch wel zo handig!


Inleidng door de studenten


Aanwezigen luisteren vol verwachting


Voorbeelden van Noordjes Kinderkunst


Speeddaten


Groepsdicussie


Het grote social-media-spel


Onder strakke organisatie van de studenten Human Resources