De kansklas

Kansenongelijkheid, armoede en discriminatie. Het zijn ingrijpende thema’s waarvan je hoopt dat een middelbare scholier hier niet mee te maken hoeft te hebben. Helaas zijn het reële thema’s in de levens van de leerlingen in de klas van Maxe de Rijk (28), docent op het Mundus College in Nieuw-West. De afgelopen drie jaar was Maxe mentor en docent van deze bijzondere groep leerlingen. Ze maakten deel uit van een ‘kansklas’. In plaats van twee jaar, doen deze leerlingen drie jaar over het onderbouw. Zo krijgen sommige leerlingen met een praktijkschooladvies de kans om te laten zien dat ze het vmbo wél aan kunnen. De verhalen uit haar klas, aan wie ze drie jaar les gaf, schreef ze op in een boek: ‘Geen stress, we gaan het maken.’

 

‘Hoezo kan een lesbische juf niet voor de klas staan in Nieuw-West?’

 

Maxe begon met het schrijven van columns toen ze merkte dat er vaak onvolledige verhalen verschenen over haar leerlingen of over het onderwijs in het algemeen. ‘Hoezo kan een lesbische juf niet voor de klas staan in Nieuw-West?’ Veel opiniemakers en beleidsmakers hebben niet door wat er zich afspeelt in de levenswerelden van haar leerlingen. Simpelweg omdat ze zelf niet in deze wijken wonen, en hun kinderen hier ook niet op school zitten. Door de verhalen uit haar klas op te schrijven, hoopt Maxe zichtbaar te maken met welke politieke en maatschappelijke problemen zij dagelijks te maken krijgen. Maar ook te laten zien hoe krachtig en getalenteerd haar leerlingen zijn.

 

Als student voor de klas

Haar motivatie voor het onderwijs ontstond toen ze voor Academie van de Stad buurthuiswerk deed in de Transvaalbuurt in Amsterdam-Oost. ‘Ik merkte dat ik dit superleuk vond. Vooral de activiteiten met jongeren en kinderen.’ Vanuit haar studie politicologie moest ze in diezelfde tijd gaan nadenken over wat ze daarna wilde gaan doen. In die tijd begon bij Academie van de Stad een co-docent traject. Hierbij werden studenten ingezet op verschillende vmbo-scholen om kennis te maken met het onderwijs. Ook al volgde Maxe een wetenschappelijke opleiding, ze merkte dat het docentschap haar veel beter lag. Direct impact maken in de praktijk. Het vuurtje voor het onderwijs begon toen te branden.

Ze werd gekoppeld aan het Mundus college, en eigenlijk is zie hier nooit meer weggegaan. Tussendoor moest ze nog wel een hbo-lerarenopleiding maatschappijleer volgen om officieel les te mogen geven op het vmbo. Op het Mundus krijgt Maxe de kans om docent te worden van de eerste kansklas van Nederland, volgens haar een ‘enorm succes’.

 

Teamwork

In deze klas krijgen de leerlingen een jaar langer de tijd om door te leren en eventueel door te stromen naar het vmbo. Een belangrijke kans, denkt Maxe: ‘Wat je ziet is dat leerlingen bij ons op school komen met een heel laag zelfvertrouwen. Dit is afgebroken op de basisschool, omdat ze daar al sinds groep 3 werden vergeleken met het gemiddelde.’ De leerlingen van Maxe presteerden – net als de helft van de kinderen in Nederland – onder het gemiddelde, legt ze uit. ‘Hun lijntje groeide wel, maar hun lijntje bleef in het rood.’ Want ook al leerden ze door, de andere helft van de leerlingen leerden ook door. En dit geeft een enorme klap op het zelfvertrouwen van deze leerlingen, die op een gegeven moment niet meer geloven dat ze het kunnen. ‘Ze gingen het opgeven vanuit het idee: ik kan toch niet leren.’

 

‘Ze gingen het opgeven vanuit het idee: ik kan toch niet leren’

 

Om dit zelfvertrouwen weer een boost te geven, is er in de kansklas veel persoonlijke begeleiding. Er is ruimte, tijd en aandacht om de achterstanden samen met de leerlingen weg te werken en toe te werken naar het vmbo. Ook wordt er gewerkt aan teambuilding. Maxe: ‘Wat je gaandeweg ziet is dat ze steeds meer gaan geloven dat ze het kunnen. Als team gaan ze er heel hard voor, met elkaar.’

 

Zou je niet docent willen worden?

Over haar tijd bij Academie van de Stad is Maxe enthousiast: ‘Zonder Academie van de Stad had ik dit niet kunnen doen. Zowel de begeleiding als het vertrouwen had ik hard nodig’, legt ze uit. Iemand die zegt: ‘zou je niet docent willen worden? Dat is wel wat voor jou. Dat moet toch iemand een keer tegen je hebben gezegd. Ik zou iedereen aanraden om een project via Academie van de Stad te doen. Het is goed om op deze manier de praktijk in te duiken en uit te vinden waar het nou eigenlijk echt om draait in het leven. Daarnaast lever je een maatschappelijke bijdrage, en kan het je inspireren in het vinden van wat bij je past, en van hoe jouw ideale dag eruit ziet.’

 

‘Geen stress, we gaan het maken’

Het boek ‘Geen stress, we gaan het maken’ is te koop via Bol.com of je lokale boekhandel. Meer info over Maxe de Rijk en haar ervaringen met het onderwijs lees je op haar website.

We spraken Maxe over haar boek, haar visie op het onderwijs en over haar eigen loopbaan. Bekijk hieronder de video van het interview: