Je hebt het waarschijnlijk al wel eens gezien: kartonnen dozen, glaswerk, uit elkaar gescheurde vuilniszakken en ongedierte naast ondergrondse afvalcontainers. Vooral tijdens de Corona-crisis zijn we met z’n alle meer thuis en produceren we meer afval waardoor er meer bijplaatsing ontstaat. Meerdere gemeentes willen van dit probleem af, maar het blijft lastig om een blijvende oplossing te vinden. Voor dit vraagstuk doen wij, Frederique, Mette en Mirte, onderzoek naar bijplaatsing en gedragsverandering bij mensen. Ook kijken we naar welke oplossingen er in het verleden zijn geprobeerd door anderen.

Creativiteit opwekken

Als CDM-studenten leren wij om door middel van onderzoek creatieve concepten te realiseren. We gebruiken verschillende methodes om creativiteit op te wekken. Éen van de methodes die we hebben toegepast is de crazy 8. Tijdens deze brainstormsessie in de beginfase verzint iedereen de meest ‘out of the box’ ideeën. Binnen 8 minuten schetst ieder teamlid 8 verschillende ideeën. Vervolgens worden de ideeën kritisch besproken en wordt gekeken welke sterke elementen er gebruikt kunnen worden voor een definitief concept.

Mette, Frederique en Mirte doen aan veldwerk in de buurt

 

Hey bewoner, samen schoner!

In onze crazy 8 is naar voren gekomen om een zeecontainer in te zetten als mini-milieustraat. Deze zeecontainers kan op verschillende plekken in de wijk staan. Hierbij kunnen bewoners afval kwijt wat niet in de ondergrondse containers past. Verder bedachten we dat bewoners duidelijk geïnformeerd dienen te worden over hoe zij hun rest afval op de juiste manier weg kunnen gooien. Met de zeecontainers als afval-inzamelpunt biedt de gemeente een extra voorziening aan, namelijk de Wijk Afval Punt Zeecontainer.Deze elementen hebben geleidt tot ons uiteindelijke concept: “Hey bewoner, samen schoner”.

Verschillende communicatiemiddelen

Uit ons onderzoek is naar voren gekomen dat we de bewoners eerst moeten informeren, daarnaast het doelgedrag op locatie moeten stimuleren en als laatste structuur aanbrengen op de lange termijn. Hiervoor hebben we verschillende communicatiemiddelen ontworpen om deze stappen chronologisch te doorlopen. Allereerst krijgen de bewoners thuis een ansichtkaart toegestuurd waarop het bijplaats-probleem wordt aangekaart. Vervolgens worden ze middels de achterkant van de kaart geïnformeerd over hoe zij hun afval op de juiste manier kunnen inleveren.

Voorkant Ansichtkaart
Achterkant Ansichtkaar

 

Doormiddel van een stappenplan poster op de ondergrondse containers worden de bewoners nogmaals geattendeerd met de verschillende opties die zij hebben om hun restafval op de juiste manier weg te gooien. Hierdoor stimuleren wij het doelgedrag op locatie, dit is de tweede stap.

Poster Stappenplan

 

Als laatste zorgen we voor continuïteit door het geven van positieve afvalupdates op social media, in krantenartikelen en daarnaast ook door nieuwe ansichtkaarten te sturen. Op deze nieuwe ansichtkaarten staan positieve updates, quizvragen en interessante feitjes over het afvalgebruik. Hierdoor betrekken we de bewoners en hopen we doelgedrag op locatie te stimuleren. Op zowel de ansichtkaart als het stappenplan poster wordt het nieuwe Wijk Afval Punt geïntroduceerd. Voor deze nieuwe afval inzamel locatie is een logo ontworpen.

Poster met logo en slogan

 

Communicatie is de sleutel

Als team, al helemaal nu tijdens de coronacrisis, is het belangrijk goed te communiceren en elkaar te motiveren. Wij doen dit door elke online meeting een ‘daily stand up‘ te houden. Hierin kijken we wie, wat heeft gedaan. Ook praten we over wat er nog moet gebeuren en/of we hierbij obstakels verwachten. Tijdens dit project verdiepen wij ons in de behoeftes van de doelgroep en in de wensen van onze opdrachtgevers. De doelgroep hebben we actief betrokken bij het ontwerpproces door verschillende testen met ze uit te voeren. Zo zijn wij in Utrecht en Amsterdam op straat gegaan en hebben mensen geïnterviewd. Best spannend om mensen aan te spreken, maar ook hier leren wij weer van door iets ‘out of our comfortzone’ te doen.

Op vrijdag 5 juni, tevens Wereldmilieudag, vindt de eindpresentatie plaatst waarin wij ons eindconcept ‘Hey bewoner, samen schoner’ met trots gaan presenteren. Met een positieve blik kijken we terug op dit project. Wij hopen dat de opdrachtgevers net zo enthousiast zijn als wij!

Visualisatie Zeecontainer

 

Vermelding

Het Wijk Afval Punt is fictief en bestaat (nog) niet. Wel willen wij u erop attenderen wat u nu al wel kan doen tegen bijplaatsen. Breng uw afval naar een milieustraat of de dichtstbijzijnde container. Alle ondergrondse containers kunnen sinds begin dit jaar zonder afvalpasje worden geopend. Zo kunnen inwoners dus altijd en overal in Utrecht hun afval kwijt. Om een volle ondergrondse container voor papier en karton te voorkomen, help het als u kartonnen dozen klein vouwt of snijdt. Dat scheelt ruimte in de ondergrondse container.

Zit de container vol of is hij kapot? Meld het op de Slim melden App. Wilt u ander afval of grote voorwerpen kwijt? Bel dan 14030 voor een ophaal afspraak of breng het naar de dichtstbijzijnde stort. Bij de afvalscheidingsstations kan je voor een dagdeel gratis een aanhanger of bakfiets lenen om je grote spullen te brengen. Klik hier voor meer informatie.