Met veel plezier onderzocht Sharon Piqué de impact van het actieprogramma Challenge Up. Als afstudeerder van de opleiding Social Work aan het Windesheim Flevoland besteedde ze aandacht aan de ervaringen van jongeren in Lelystad, onderzocht ze wat jongeren motiveert om deel te nemen en verkende op welke wijze jongeren nog beter verbonden worden aan Challenge Up.

Samen met projectcoördinator Ruwani blikt Sharon terug op haar afstudeeronderzoek en bespreken ze wat deze periode voor haar betekent.

Wat zijn jouw hoogtepunten van je afstudeeronderzoek bij Challenge Up?

Voor mij waren de gesprekken met jongeren het leukste! Het is zo mooi om te horen dat jongeren dingen allemaal weer anders zien en verschillende meningen hebben. Een mooi voorbeeld was een jongere met een opa die de Nederlandse taal niet goed beheerst. Dit motiveert de jongere om vrijwilligerswerk te doen met als doel om andere mensen te helpen met de Nederlandse taal. Andere jongeren vinden het motiverend om samen met vrienden iets te doen voor een ander of raken geïnspireerd door de ruimte die je krijgt om je passie en talent in te zetten en te ontwikkelen. Hun plezier gaf mij weer veel energie!

Wat betekent deze afstudeeropdracht voor jouw competenties?

Tijdens deze periode leerde ik veel op het vlak van onderzoek vaardigheden en samenwerkingsvaardigheden. Doordat ik continu in contact stond met verschillende personen was het vaak schakelen én samen kijken naar wat mogelijkheden. Uiteindelijk kom je met elkaar tot het onderzoeksresultaat en een mooi product. Het compliment namens Monique Bak, opdrachtgever van de stichting Welzijn Lelystad, vond ik erg waardevol: dat er op mij gerekend kan worden, dat ik er ben.

Challenge Up is echt een kracht. De manier waarop zij aansluiten op de autonomie van jongeren vind ik heel bijzonder. Dat heeft mij echt een goed gevoel gegeven tijdens mijn afstudeeronderzoek.

De tijd is heel snel voorbij gegaan. Het besef komt soms van ‘wauw, dit heb ik allemaal gedaan’.
Als ik dan terugblik, dan ben ik trots op de acties die ik heb uitgevoerd: van het leiden van een groepsinterview met het gehele projectteam van Challenge Up tot het bijwonen van diverse challenges. Het ging niet allemaal vanzelf, maar met mijn open houding en doorzettingsvermogen maakte ik er een bijzonder onderzoek van.

Wat neem jij mee uit dit project in je werk als toekomstig Social Work professional?

Ik leerde dat ik me meer kan verdiepen in wat er op het macroniveau speelt ten opzichte van de andere niveaus (micro en meso). Ook zie ik in dat ik als bijna afgestudeerd Social Worker invloed uit kan oefenen, mee kan praten en enigszins mee kan beslissen over veranderingen in beleid van een organisatie. Zo is het voorstel om mijn beroepsproduct (kennismakingsformulier) te introduceren heel goed ontvangen door stichting Welzijn Lelystad.

Wat betekent deze afstudeeropdracht voor jouw loopbaan?

Dit onderzoek is een bevestiging dat ik graag met jongeren wil werken. De coachende rol vind ik bovendien erg inspirerend. Tijdens het bijwonen van de challenges, waarbij jongeren zich inzetten voor een ander, werd mijn gevoel bevestigd dat de combinatie van jongeren en coaching mij  aanspreekt. Ik vind het bovendien fijn om met een mix van jongeren te werken: de diverse achtergronden en drijfveren, alle kleuren van de regenboog met ieder hun eigen verhaal, ik vind dat alleen maar heel mooi.

Hoe heb jij de samenwerking met stichting Welzijn Lelystad en Academie van de Stad ervaren?

De samenwerking met stichting Welzijn Lelystad was super. Bij Monique en het projectteam kon ik terecht met mijn vragen en verzoeken over de inhoudelijke zaken rondom Challenge Up. Ook was de samenwerking met Academie van de Stad heel fijn. Er was een open houding vanuit de projectcoördinator die mij begeleidde in het proces. Zij bood mij veel vrijheid en ondersteuning tijdens het afstuderen. Academie van de Stad biedt studenten de ruimte om zich te ontwikkelen binnen het werkveld als een toekomstig professional, dat is echt heel waardevol.