Janneke is al zo lang betrokken bij Dialoogdag dat zelfs docenten van de deelnemende scholen nog als student van haar nog vroegere edities hebben helpen organiseren! Dus als iemand het belang van de Dialoogdag kan onderschrijven, is het Janneke wel. Wij vonden het daarom hoog tijd om haar eens te vragen welke toegevoegde waarde die de Dialoogdag heeft, voor zowel de organiserende studenten als de deelnemende leerlingen.

 

Janneke Nieuwesteeg, coördinator van de Minor Levensbeschouwing en Maatschappij

 

Jij bent al 12 jaar lang betrokken bij het opzetten van de Dialoogdag, waarom vind je de Dialoogdag zo belangrijk?

 

Het project is uniek. De verschillen tussen leerlingen in Nederland zijn echt heel groot en in het dagelijks leven komen zij niet automatisch in contact met elkaar. De reformatorische leerlingen, de Joodse leerlingen en de leerlingen uit Amsterdam-West, zijn zo divers van achtergrond dat ze vaak geen idee hebben van de ander. Doordat ze elkaar ontmoeten en in dialoog met elkaar gaan, hopen we ze wat nieuwsgieriger naar elkaars achtergrond te maken. Ze leren van elkaar en stellen hopelijk ook wat van hun vooroordelen over de ander bij. Ik denk dat onze samenleving de ontmoeting met de ander heel hard nodig heeft, want hierdoor ontstaat er meer begrip en tolerantie.

 

Wat is voor de studenten van het onderwijs de toegevoegde waarde van een praktijkproject als de Dialoogdag?

 

Studenten kennen deze doelgroep zelf ook nog niet zo goed. Sommige studenten hebben geen idee over de Joodse of reformatorische christelijke wereld in Nederland. Dus daar leren ze sowieso al heel veel over. Daarnaast is de samenwerking en organisatie van een evenement als de dialoogdag voor hen een belangrijke ervaring. Het samen organiseren is soms wat uitdagend, maar ze ontwikkelen zich hier wel in en de groepsbinding van onze studenten wordt ook hechter. Ze zetten deze dialoogdag echt samen neer en kunnen daar trots op zijn.

 

 

Hoe hebben de studenten van afgelopen jaren het organiseren en uitvoeren van de Dialoogdag over het algemeen ervaren?

 

Enerzijds zie ik bij veel studenten enthousiasme over de doelen en de organisatie van dit project. Anderzijds vinden sommige studenten het ook wel spannend om jongeren van deze doelgroep te begeleiden en komen er soms ook moeilijke, controversiële onderwerpen aan de orde in de dialoog.  Ik zie dat sommige studenten echt uit hun comfortzone moeten stappen om dit aan te gaan. Maar dat levert tegelijkertijd weer zo’n bijzondere leerervaring op, dat het ook voor deze studenten achteraf bijna altijd een goede ervaring is geweest.

Studenten zetten deze Dialoogdag echt samen neer en kunnen daar trots op zijn.”

Wat zijn vaardigheden waarin de studenten zich volgens jou ontwikkelen tijdens het organiseren van de Dialoogdag?

 

Ze leren zelf hun mening over de ander uitstellen, ze leren samenwerken en organiseren en ze leren meer over onze samenleving. En het allerbelangrijkste wat mij betreft: ze leren hoe ze een dialoog moeten begeleiden, waardoor leerlingen naar elkaar leren luisteren in plaats van dat ze elkaar overtuigen van hun eigen gelijk. De vaardigheid om dat voor elkaar te krijgen is super moeilijk, maar daarom juist heel goed dat de studenten hier op deze dag met een bijzondere doelgroep mee leren oefenen.

 

Meer weten? 

Ben je benieuwd naar de Dialoogdag of andere onderwijsprojecten die wij coördineren? Neem dan gerust contact met ons op via Pjotr@academievandestad.nl of via 06 42 68 62 69.