Dialoog als sociale verbinder
In Amsterdam leven mensen van verschillende achtergronden samen. Diversiteit, inclusie en wederzijds begrip zijn belangrijke thema’s voor de stad. In de praktijk blijkt echter dat mensen elkaar soms moeilijk weten te vinden of niet goed naar elkaar luisteren. Door op jonge leeftijd al kennis te maken met mensen van andere culturele of religieuze achtergronden en met elkaar het gesprek aan te gaan wordt een respectvolle sociale verbinding al vroeg gestimuleerd. Vanuit Academie van de Stad zijn we daarom blij dat we ook dit jaar weer de Dialoogdag hebben mogen organiseren.
Student Sara: “Ze gingen zo mooi met elkaar in gesprek.
Zo zei een leerling: ‘Oh, dat mogen wij ook eten!’”
De 11e editie van Dialoogdag West
De 11e editie Dialoogdag West vond plaats op donderdag 1 juni. De dag is georganiseerd door zestien studenten van de minor Levensbeschouwing van de HvA, onder begeleiding van Academie van de Stad. Naast het organiseren van de dag zelf, hebben de studenten ook voorbereidende gastlessen gegeven aan de middelbare scholieren. Hier werd bijvoorbeeld ingegaan op het verschil tussen een dialoog en een discussie, zodat de leerlingen goed voorbereid aan de Dialoogdag kunnen beginnen. De deelnemende middelbare scholen van deze dag zijn SG Maimonides, de SG Jacobus Fruytier en het Huygens College. Van iedere school kwamen twintig leerlingen samen om het gesprek aan te gaan over onderwerpen als religie, identiteit, seksualiteit en social media.
Met elkaar over de streep
Om de dialoog te stimuleren op de Dialoogdag hebben de studenten drie verschillende workshops opgezet: Over de streep, Taboe en Talk & Doe. Over de streep is een workshop waarbij de leerlingen elkaar aan de hand van stellingen beter leren kennen. Door samen een spelletje te spelen tijdens Taboe durfden de scholieren gemakkelijker over elkaars verschillende achtergronden te praten. Bij de workshop Talk & Do zijn de leerlingen al knutselend en tekenend met elkaar gesprek gegaan over wie ze zijn en waar ze vandaan komen. Deze workshops hebben op een creatieve en laagdrempelige manier ruimte geboden om gevoelige onderwerpen te bespreken.
Docent: “Ik fiets altijd langs jullie school, maar ben nog nooit binnen geweest. Dat ga ik na vandaag zeker doen.”
Wederzijds respect
Begrip voor elkaar en het hebben van wederzijds respect is erg belangrijk voor het voeren van een goede dialoog. Zéker als het om gevoelige onderwerpen gaat. Door goed naar elkaars verhalen en ervaringen te luisteren kunnen jongeren dichterbij elkaar komen. Het doel van de Dialoogdag is dan ook om meer inzicht, acceptatie en ontvankelijkheid voor de ander te creëren. Deze dag had nog een extraatje: niet alleen de middelbare scholieren, maar voor het eerst gingen ook de docenten van de verschillende scholen met elkaar in dialoog. Zo kregen zij een inkijkje in hoe het bij de ander op school gaat. En dat zij, ondanks de verschillen, ook voor dezelfde uitdagingen staan. Een mooi moment om te zien dat je op elke leeftijd nog van elkaar kan leren.
Scholier: “Wat jammer dat het alweer zo snel voorbij is!”
Als Academie van de Stad vinden wij het zo belangrijk om dit soort Dialoogdagen te blijven organiseren en bij te dragen aan meer respect en begrip voor elkaar. We hopen dan ook dit nog lang te blijven doen. Op naar volgend jaar, de twaalfde editie van de Dialoogdag!
Wil je meer lezen over onze Dialoogdagen, kijk dan hier! Heb jij vragen over de Dialoogdag of heb jij ideeën om mee te denken over zo’n soort project? Neem dan contact met de projectcoördinator Joek Hartogh Heys van de Lier via joek@academievandestad.nl of 06 1123 3092.
(Disclaimer: om de anonimiteit van de scholieren en docenten van de drie middelbare scholen te beschermen, zijn zij onherkenbaar in beeld gebracht.)