Groep A – De envelop, maak jij ‘m open?

Al dagen voordat de presentatie begint, wordt de nieuwsgierigheid van een aantal genodigden alvast geprikkeld. Zij hebben namelijk een envelop op de deurmat horen vallen. Het is een witte envelop met op de voorkant een stukje van een landkaart. Op de achterkant plakt een post-it met de tekst: “Deze envelop krijg je in aanloop voor de HKU presentatie van vrijdag 18 december. Gelieve niet open te maken tot de presentatie.”

Deze actie ondernomen onze studenten niet zomaar. Een kleine zes weken terug kwam de gemeente Utrecht langs op de HKU. Zij brachten een vraag, namelijk: Hoe maken we de kookgastransitie aantrekkelijker voor mensen? De gemeente Utrecht wil bewoners enthousiasmeren om over te stappen op het koken met inductie.

Het is vrijdag 18 december, de dag van de eindpresentatie van het project Energieke Verhalen. Op het begin van het event is het dan eindelijk zo ver: de desbetreffende deelnemers mogen de envelop openmaken! Oh nee, eerst nog een korte uitleg over de totstandkoming van de envelop. De interesse is in ieder geval gewekt, want op vele schermpjes zijn de enveloppen te zien. Deelnemers staan de popelen om het kleine presentie open te maken. Dat was precies het doel van de envelop en de bijbehorende overstap naar inductie: het zo makkelijk, tastbaar en leuk mogelijk maken. Op de voorkant van de kaart zijn er drie verschillende design opties: groene kookattributen, een kleurrijke voorkant en een kaart van Overvecht. De teaser als ze overstappen? Een klein pannetje in de envelop, begeleid met een stripverhaal zonder woorden zodat dit voor iedereen te begrijpen is. Dit is een symbool dat staat voor de pannenset die de bewoners ontvangen als zij daadwerkelijk overstappen.

Energieke Verhalen
Zie hier de uitgepakte envelop, met de brief inclusief pictogrammen.

Groep B : Overvecht Noord-Licht

De tweede groep heeft geprobeerd meer gezicht geven aan de duurzame beweging. Door meer gezicht en persoonlijkheid aan de transitie te geven, hopen de studenten het een stuk makkelijker te maken.
“Eerst informeren dan pas enthousiasmeren om vervolgens te laten inspireren”, luidt een sterk statement van een van de studenten. In Overvecht worden veel verschillende talen gesproken. Daarom is er gekozen voor ‘pictogrammen’-taal gekozen. Voor iedereen makkelijk te begrijpen omdat het duidelijk staat afgebeeld.

Plots klinkt opzwepende rockmuziek tijdens de presentatie, en wordt een zwarte doos zichtbaar in beeld. In de mysterieuze doos zitten vier pictogrammen, waar de studenten het eerder over hadden, en een gloeilamp. Door de pictogrammen te verschuiven wordt je door van gas naar inductie begeleidt. “Inductie is goedkoper, veiliger, je krijgt een pannenset én het is beter voor het milieu. En dit samen zorgt voor het branden van een lamp, we zien het licht!”, vertelt een studenten enthousiast. Op dat zelfde moment brandt de gloeilamp. De lamp behoort tot een kunstwerk in de wijk zodat iedereen kan zien hoeveel mensen al overgestapt zijn. Zo ziet men dat zij niet alleen de overstap maken. Dit zorgt voor meer verbinding in de wijk.

Bekijk hier de presentatie van Groep B voor meer uitleg:

Groep C : de Buurtbox

Deze groep studenten wil een gesprek aangaan met de bewoners om tijdens het gesprek men te informeren. De vraag die bij velen rest is: Wat doet een inductiekookplaat nou precies? Die vraag beantwoorden deze studenten door middel van een bakfiets met, je raadt het al, een inductieplaat! Met deze bakfiets gaan de studenten de wijk in om mensen ècht kennis te laten met maken met inductie. Op de bakfiets wordt gekookt, en ook lekker gegeten. Daardoor ziet men hoe de plaat werkt én hoe de nieuwe pannenset er precies uitziet. Hebben de bewoners nog vragen? Stap dan op de tweede bakfiets! Door verschillende mogelijkheden klikt de bewoners zich zo door een een boel informatie heen. “Een mobiele ervaring zodat wij naar de bewoners gaan, in plaats van zij naar ons”, vertelt een van de studenten. Een babbelbox maar dan over de buurt, dus de buurtbox!

Bekijk de onderstaande video als je meer wil weten over de Buurtbox:

Groep D: kijk-je in de buurt

Een kijkje nemen in de buurt? In een appartementencomplex naast de jouwe of in de nieuwe supermarkt? Dat doe je door middel van een kijkdoos in de wijk! Wat je erin ziet? Een pepper’s ghost: soort hologram. Een nieuwe en innovatie manier van presentatie. Waarom? Om bewoners te prikkelen om meer met elkaar te praten over de buurt.

De opvallende verschijning met felle kleuren moet ervoor zorgen dat de bewoners van de wijk nieuwsgierig worden en een kijk-je nemen. En, geïnspireerd worden! Mensen stoppen en willen toch een blik wagen. Middels een kort filmpje, van slechts 20 seconden, wordt men geïnspireerd over de mogelijkheden betreft het koken met een inductieplaat. Door de kijkdoos in de openbare ruimte te plaatsen, hopen ze een groot deel van de buurt te bereiken. Of zoals een van de studenten zegt: “Er is hier magie geboren”. De kijkdoos is iets waarover buurtbewoners tegen elkaar zeggen: “Heb je het al gezien?”.

Benieuwd naar meer uitleg over dit idee? Bekijk de video!

Goed begin van de kerstvakantie

Er zijn wat kritische vragen vanuit de opdrachtgevers, maar de positieve reacties nemen bij verre de overhand. Sander Ekstijn zegt ‘super verrast door alle interessante resultaten’. Dolf Neilen is geïnspireerd door de innovatieve ideeën die er zijn gepresenteerd. Leendert Odijk vindt het ‘ontzettend knap’ hoe de presentaties zijn gegeven in Corona-tijd. Een groot compliment van het werk wat er geleverd is in zo’n korte tijd van zes weken. Zeker met de complexiteit van dit project in Overvecht. En er zijn ook zeker ideeën gepresenteerd die wellicht besproken gaan worden met de corporaties om te implementeren. Tot slot bedankt Chantal van de HKU iedereen voor hun inzet en presentaties.

Wat een enorme creativiteit hebben de studenten gebracht voor dit vraagstuk. Een goed begin van de kerstvakantie!