Marco van Stralen is al meer dan twintig jaar werkzaam als docent Social Work aan de Hogeschool Utrecht. Als geen ander houdt hij zich bezig met de vraag: hoe kunnen we het onderwijs blijven innoveren en ontwikkelen? Vanuit deze vraag hebben we net samen met Marco het project Veilig aan in de Laan opgestart in Transwijk-Noord.  In opdracht van de Gemeente Utrecht onderzoeken vier studenten Social Work de veiligheid op het verkeersplein aan de Van Bijnkershoeklaan. 

Op het plein komen verschillende verkeersdeelnemers elkaar tegen: naar school fietsende middelbare scholieren, ouders die hun kinderen naar school brengen, omwonende voetgangers, automobilisten en bestelbusjes. De drukte zorgt niet alleen voor overlast, maar ook voor gevaarlijke verkeerssituaties. In het project gaan vier studenten aan de slag met de vraag: waar komt dit gevoel van onveiligheid vandaan? En hoe kan de veiligheidssituatie worden verbeterd? De studenten in het project zijn niet zo maar studenten. Ze doen namelijk mee vanuit een integraal en internationaal project met Social Work-opleidingen in verschillende Europese steden. Een nieuwe ontwikkeling binnen de opleiding Social Work en daarover spreken we Marco.

 

Marco, vanuit welke rol ben je betrokken bij het project Veilig aan in de Laan? 

 

Ik ben bij het project Veilig aan in de Laan betrokken als projectleider van het Human Diversity Program. Dit is een integraal programma voor tweedejaars Social Work-studenten. We werken hierbij samen met vier andere Hogescholen in Europa. We vergelijken elkaars projecten, methodieken en producten. Zo leren we gezamenlijk meer over Social Work in grote steden. 

De studenten werken in dit project samen met bewoners of bezoekers om samen tot een deeloplossing van een vraagstuk te komen. Om de zoveel tijd hebben de studenten ook contact met de andere internationale studenten om hun onderzoek en de uitkomsten te vergelijken. Zo leren de studenten veel vanuit verschillende perspectieven. 

 

Vorige week was de start van het project Veilig aan in de Laan. Hoe was dat? 

 

Dat was leuk! We hebben een rondleiding door de wijk gekregen door Maud van de Wauw, de Verkeerskundig adviseur van de gemeente Utrecht. Toen we op de Van Bijnkershoeklaan stonden, zagen we gelijk waar het om gaat. Ter plekke zagen we het al bijna misgaan op het verkeersplein. Er werd getoeterd en gescholden, je zag gelijk hoe het vraagstuk leeft. We zagen de tegenstellingen tussen allerlei bewoners die gebruik maken van het plein. De vraag aan de studenten is:  hoe breng je die mensen samen en hoe ga je resultaatgericht te werk? Dat kan bijvoorbeeld door gesprekjes aan te gaan met de bewoners. De verhalen liggen op straat. Door mensen aan te spreken kom je hierachter, dus dat hebben we gelijk gedaan bij een mevrouw die haar hond uitliet. De studenten waren zo enthousiast dat ze na de rondleiding nog een ommetje door de buurt gemaakt hebben. 

 

Veilig aan in de laan
Rondleiding door de wijk

 

Leuk om te horen. Wat maakt deze samenwerking voor jou zo belangrijk? 

 

Er zijn een aantal dingen die ik erg goed vind aan deze samenwerking. De gemeente Utrecht is een belangrijke partner omdat zij vanuit de realiteit een vraag stelt. Zo werken de studenten aan een levensechte opdracht. De gemeente beschikt daarnaast over veel data over wat er precies speelt in zo’n omgeving. Het fijne van de samenwerking met Academie van de Stad is dat het project door jonge mensen begeleid wordt volgens een bepaald strak stappenplan. De projectcoördinator stelt de goede vragen, kan goede opbrengst benoemen maar maakt ook moeilijkheden bespreekbaar. Voor studenten ontstaat er zo een ijzersterke basis waar vanuit ze hun opdracht kunnen maken. 

 

Tof, wat is je wens dat het onderwijs hiermee bereikt? 

 

We hopen dat dit een opstapje is naar meer. We willen graag een vaste samenwerking hebben, waar niet alleen tweedejaars- maar ook derde- en vierdejaarsstudenten aan de slag gaan. Het liefst verbonden aan het lectoraat. Zo willen we een lerend team ontwikkelen. Dit kan onder begeleiding van Academie van de Stad met echte opdrachten die per jaar doorgegeven worden aan een volgende generatie studenten. Daarnaast hoop ik dat we dit systematisch met andere landen kunnen blijven doen.

 

En tot slot een belangrijke laatste vraag: wat gun je de studenten tijdens het project ‘Veilig aan in de Laan’? 

 

Ik hoop dat ze ervaring opdoen in weerbarstige materie. Ze zitten in een hele complexe situatie. Er zijn verschillende belangen en betrokkenen. Ze hebben te maken met een vraagstuk dat niet zomaar op te lossen is. In deze situatie kunnen ze leren goed onderzoek te doen, zich verdiepen in de verschillende mensen in de wijk en een goede krachtenanalyse te maken. Ik weet dat het niet altijd van een leien dakje gaat. Maar ook dan is goed en een belangrijke leerervaring. Zoals men zegt: zonder wrijving, geen glans! 

 

Het team van studenten, docenten en opdrachtgevers in het project ‘Veilig aan in de Laan’