Concreet gezegd, er moeten tijdens de periode van grote wegwerkzaamheden dagelijks zo’n 60.000 auto’s de spits mijden. Naast forenzen die naar Utrecht gaan om te werken, is er ook een grote groep studenten die elke dag op en neer reist. Want alleen auto’s vervangen door fietsen is niet de oplossing, omdat er zo een nieuwe file ontstaat: fietsfiles. Daarnaast is de fiets niet voor iedereen een passend alternatief. Een eenduidige oplossing is er niet, net zoals dat er niet één doelgroep is. Maar dit maakt de opdracht uitdagend, enerverend én een prachtige kans om eens helemaal out of the box te denken.

Out of the box

Studenten van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit Utrecht gingen met de opdracht aan de slag. Het doel van het project ‘Minder Hinder’ is om frisse ‘out of the box’ ideeën te genereren om duurzamere vervoersmiddelen te stimuleren. Studenten van de minor Creativiteit en Innovatie (HvA) en Toegepast Cognitieve Psychologie (UU) onderzochten alternatieven voor de auto in de spits, en hoe deze alternatieven gestimuleerd kunnen worden. Daarnaast onderzochten ze ook wat de beste manier is om verkeershinder te communiceren naar verschillende doelgroepen.

Sprankelende presentaties

Tijd om de frisse ideeën te presenteren aan de opdrachtgever! Aanwezig in het provinciehuis Utrecht waren collega’s van zowel gemeente Utrecht, provincie Utrecht, Rijkswaterstaat, ministerie Infrastructuur en Waterstaat, Goedopweg als de studenten en docenten van de Hogeschool van Amsterdam en Universiteit Utrecht. De studenten zijn verdeeld in zes groepen, met ieder een fascinerende eindpresentatie. Er is veel onderzoek gedaan naar hoe Utrecht is ingedeeld, waar er nog ruimte is, welke plekken niet worden gebruikt, maar ook naar technische (duurzame) innovaties.

Kabelbanen, steppen en Lunetten

Eén van de groepen heeft het hogerop gezocht. Waarom alleen maar focussen op de al bestaande vervoersmiddelen op de grond? Er is genoeg ruimte in de lucht. Vandaar hun idee om de eerste Nederlandse kabelbaan te introduceren die direct van Utrecht Centraal naar de Uithof gaat.

Een ander idee was om meer te investeren in (opkomende) elektrische steppen. Door je auto te parkeren bij een van de P+R garages, bevorder je zowel minder auto’s in de binnenstad, als het gebruik van deze gebouwen. Het concept ‘Step by Step’ werkt via een app waarmee je de step kan vinden, ophalen, parkeren en op slot zetten. En nog een andere vernuftigheid, op de step kan je lekker gas geven.

Een ander groepje legde de focus op station Lunetten. Een station wat gunstige verbindingen heeft met Arnhem en Den Bosch. Vanaf hier is het een klein kwartiertje fietsen naar het Utrecht Science Park. Waarom niet hier de E-bikes promoten? Fluitend op de fiets naar het werk of colleges.

Point-Route

Maar het idee wat uiteindelijk overheerlijke domtorentjes heeft gewonnen, is ‘Point-Route’. Een app die alternatieve fietsroutes aanbiedt en meer! Door een andere route te kiezen, vermijd je niet alleen stoplichten, maar spaar je ook punten. Punten voor bijvoorbeeld een extra lekker kopje koffie als je eenmaal op de Uithof bent aangekomen. Naast het omzeilen van de fietsfiles zijn de routes aan thema’s gebonden. Zo fiets je, al punten-sparend, langs een route vol kunstwerken.

De jury bestond vandaag uit Ron Hulshof, Erik Brave en Esther de Lange van Goedopweg en Jan-Bert Dijkstra van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wie weet waar de frisse mindset van de studenten dit vraagstuk heen brengt. In ieder geval een project om in de gaten te houden!