22 juni was het zo ver. Gemeente Utrecht en woningcorporatie Mitros klopten aan bij zes enthousiaste studenten van de Hogeschool van Utrecht. Zij, maar vooral Utrecht hadden een grote uitdaging. De uitdaging is dat in Utrecht de doorstroom van woningen spaak loopt. Dat houdt in dat er veel 65+ers in een eengezinswoning wonen, waarnaar de vraag erg groot is bij starters en jonge gezinnen. Het bijkomende probleem is dat de complexen die speciaal ingericht zijn voor de 65+ doelgroep in de laatste 5 jaar steeds vaker terecht komen bij bewoners die niet tot de vooraf bedoelde doelgroep behoren. Team MVMNT en team Peper & Zout gingen enthousiast aan de slag met dit vraagstuk en werkten 9 weken lang aan een creatieve oplossing doormiddel van onderzoek, gesprekken met ouderen, maken en testen.

Even terug in de tijd

Marit: “Een goede start van een project begint met het onderzoeken van welke oplossingen er al zijn, en waarom werken deze niet? En wat wil de doelgroep? Dat laatste was in deze tijd nogal vreemd. Er werd ons overal opgelegd dat wij niet naar onze opa en oma mochten in de coronatijd. Maar tijdens dit project werd verwacht dat we de doelgroep leerden kennen en in hen konden verplaatsen. We moesten met de ouderen in gesprek gaan, natuurlijk wel met gepaste afstand. Met een vreemd gevoel in mijn achterhoofd stapte ik op mijn fiets om langs te gaan bij een activiteitengroep voor senioren in Utrecht. Ik werd hartelijk ontvangen wat ik niet had verwacht. Het leek wel of corona hier niet speelde en ze vonden het juist hartstikke leuk dat ik langs kwam. Deze mensen houden wel van een praatje en ze stonden ervoor open om hun hele leven te vertellen. Dat vond ik zo leuk vond aan dit project. Ode aan de verhalen over vroeger, ook al had het niks te maken had met dit project.”

“Ondanks dat het ons moeilijk leek om in deze tijd de doelgroep te spreken was dat dus helemaal niet het geval. Er waren veel enthousiaste ouderen die hun verhaal wel bij ons kwijt wilde. Zo hebben we goede inzichten opgedaan over de doelgroep en ben ik erachter gekomen dat mijn vooroordelen totaal niet kloppen. Ze weten dan misschien minder van internet af, maar weten intussen precies wat er allemaal gaande is in de wereld.”

 

Ontmoeten in het WoonLokaal

Marit: “Uiteindelijk hebben wij aan de hand van de behoeften van de doelgroep een oplossing bedacht om www.utrechtvoorlater.nl offline te halen. Wij brengen dit naar een ontmoetingscentrum genaamd het WoonLokaal. In het WoonLokaal worden verschillende cursussen en activiteiten georganiseerd voor ouderen met als hoofdthema ‘Wonen’. De ouderen kunnen in het WoonLokaal vrijblijvend informatie krijgen en in gesprek gaan met ambassadeurs: Utrechters die hun eigen verhaal vertellen, over hoe hun verhuisproces ging. In het WoonLokaal is ook een verhuisadviseur aanwezig die geïnteresseerden verder kan helpen waar nodig.

Ouderen kunnen naar het ontmoetingscentrum om een leuke activiteit mee te doen, maar ze kunnen ook gewoon een kopje koffie met wijkgenoten komen drinken. Op deze manier hopen wij de regie terug te leggen in de handen van ouderen op een vrijblijvende manier, niks moet alles mag! Ik heb erg genoten van dit project ondanks het harde werken tijdens het warme weer. Team Peper&Zout hoopt dat ze de gemeente Utrecht en Mitros hebben geïnspireerd met hun oplossing!”

De woning als pop-up in je brievenbus

Laureen: “Ons team MVMNT is het project gestart met het onderzoek onder de doelgroep 65+ers. Zoals Marit hierboven al zegt; een ingewikkelde taak tijdens deze coronacrisis. Toch zorgde dit voor creativiteit bij jong en oud en juist dat was eigenlijk hartstikke leuk. Daarnaast stapte je elke keer binnen bij de meest warme mensen en het was eigenlijk supergezellig. Ze kletsten maar aan over van alles en nog wat en dat droeg enorm bij aan ons project.

De 65+ers hebben ons heel veel inzichten gegeven in de push- en pullfactoren van het verhuistraject. Het bleek dat de doelgroep vaak nog een heel saai en grijs beeld had bij de seniorenwoningen, zoals dat vroeger ook was. Dit is inmiddels helemaal niet meer zo en daar heb ik samen met mijn team een super toffe campagne voor bedacht om de doorstroming van 65+ers naar seniorenwoningen te bevorderen. De campagne viel enorm in de smaak bij de doelgroep.

De 65+ers krijgen een leuke pop-up kaart in de brievenbus waar een seniorencomplex omhoog popt. Zo kunnen ze de woning thuis alvast helemaal bekijken. De kaart verwijst de doelgroep door naar het online platform waar ze de complexen in de buurt van top tot teen kunnen bekijken in een 3D view. Zo kunnen de ouderen al helemaal op ontdekkingsreis gaan naar een complex of een woning die voldoet aan al hun wensen.”

 

Digitale afronding met veel betrokkenen

Al met al was het een uitdagend maar interessant project voor de studenten. Ze hebben veel geleerd en goed geluisterd naar de beleving en belangen van de doelgroep. Na negen weken hebben zij hun uitkomsten in een online bijeenkomst gepresenteerd aan meerdere genodigden van de gemeente Utrecht, Mitros, Bo-Ex, COSBO en Academie van de stad. Nu is het tijd voor een welverdiende minivakantie tot het studiejaar weer begint!