In onze wereld die steeds digitaler wordt is er een grote, niet altijd zichtbare groep mensen die niet mee kan komen. In het project Digicoaches helpen studenten deze mensen in het leren van digitale vaardigheden.

les digicoaches

De meeste deelnemers in het project Digicoaches kennen we nog uit een van onze langstlopende projecten, Thee en Thema. Dit zijn vaak vrouwen met een migrantenachtergrond die om uiteenlopende redenen digitale vaardigheden willen ontwikkelen. En dat is ook meteen de kern van onze coachmethode! Niet de digicoaches, maar de deelnemers zelf bepalen wat ze leren. We geloven er namelijk in dat mensen nieuwe kennis en vaardigheden dan sneller en makkelijker opdoen.

Daarnaast zit de kracht in duurzame begeleiding en… herhaling! Oefenen, oefenen, oefenen en maatwerk. Want niet iedereen leert op dezelfde manier en in hetzelfde tempo.

Vloggen

Vergeet de televisie en zeg ‘Hallo’ tegen online video’s! Maar als je denkt dat alleen jongeren vloggen heb je het echt mis. Ook steeds meer ouderen ontdekken deze vorm van communicatie en vermaak. Zo ook Jacky, deelnemer aan het project Digicoaches. Jacky is dichtster en wil haar verhalen en gedichten graag aan een breder publiek laten horen. Digicoach Lucas helpt haar hierbij.

digicoaches vloggen

Beroemd

Wel eens het programma “Groeten uit Holland” gezien? Dan zul je Farida misschien herkennen. Naast inmiddels bijna bekende Nederlander is Farida de leidster van een groep Marokkaanse vrouwen die elke week samenkomt. Deze groep vrouwen coachen de studenten weer binnen het project Digicoaches! En zo leert iedereen van elkaar: de studenten leren Farida en haar vriendinnen met een computer om te gaan, zij leren de studenten hoe je bij de Wereld Draait Door aan tafel komt.

les digicoaches

Ons team van stagiairs

Maar ons team van toppers maakt dit project tot het echte succes. Twee ouderejaarsstudenten overzien in hun rol van studentcoördinator het gehele project en begeleiden zo’n tien tweedejaarsstudenten die zich in het project inzetten als digicoach. Een projectcoördinator vanuit Academie van de Stad begeleidt dit en helpt de hoofdlijnen en kaders van het project bewaken. Maar het zijn de studenten zelf die de praktische invulling aan het project geven, allen vanuit hun eigen persoonlijke ervaringen, kennis en studieachtergrond.

Studentcoördinator Ummahan zegt: “Ik vind het mooi dat Academie van de Stad mij het vertrouwen geeft om taken zelfstandig op te pakken. Dat maakt dat ik bij de resultaten die we in het project boeken ook echt denk ‘Hey, dit heb ik wel even mooi voor elkaar gekregen’. Bij Academie van de Stad is er op kantoor een open en gezellige sfeer. Iedereen helpt elkaar. Er is altijd ruimte voor een praatje, en als het moet wordt er ook hard gewerkt.”

team digicoaches

Wil jij meer weten over Digicoaches of onze andere stageprojecten? Of zou je graag stage willen lopen bij Academie van de Stad? 

Neem contact op