De Koperen Knoop. Een buurthuis te midden van Stadsdeel West. Nu misschien alleen nog te vinden door erlangs te lopen, naartoe te fietsen of met het openbaar vervoer te navigeren, maar de deelnemers van het project Digicoaches kunnen je er straks misschien ook digitaal naartoe begeleiden.
Maandag 8 april was een zinderende dag voor de participanten van Digicoaches. Wethouder Touria Meliani kwam langs om te zien wat het project inhoudt, wie de deelnemers zijn én om natuurlijk mee te doen aan de digitale-quiz. Haar interesse stroomde voort uit verschillende vragen, zoals: “Vandaag de dag wordt men overspoeld met informatie, maar wat gebeurt daarmee? En hoe zit het met de mensen die het snelle tempo niet bij kunnen benen? Hoe maak je deze nieuwe wereld behap- en bruikbaar?”
Een van de obstakels is bijvoorbeeld de hoeveelheid wachtwoorden voor alle verschillende instanties. Hoe houd je die uit elkaar? Of in de woorden van een van de deelnemers: “Soms voel ik me net een eekhoorntje dat niet meer weet waar hij zijn nootjes heeft gelegd.”
25 jaar geleden had niemand nog gehoord van downloaden, uploaden, scrollen, online, sociale media. En nu kan je bijna niet meer zonder. Want naar een kantoor gaan om je belastingaangifte te doen, dát zit er niet meer in. Naast vaardigheden komt er met de digitale veranderingen ook een nieuw vocabulaire bij.
Digicoaches
In het project Digicoaches coacht een team van studenten mannen en vrouwen in Amsterdam West in digitale vaardigheden. Onze wereld richt zich steeds meer op digitale handelingen, en niet iedereen kan deze snelle verandering bijbenen. En dat leidt tot allerlei ongemakken. Want zoals deelneemsters Karien zei:
“Je wil niet constant de oma zijn die het weer niet weet of snapt!”
Vervreemding van de digitale wereld zorgt op een gegeven moment voor een vervreemding van de maatschappij. Onze digicoaches zorgen ervoor dat dit niet gebeurt!
Van A naar www.
De coaches begeleiden de deelnemers door het wirwar van de computermatrix. Hierbij is er sprake van zowel groeps- als individuele coaching, waarin de behoeften van de deelnemer voorop staan. De bewoners van Amsterdam West worden begeleid door studenten van de Hogeschool van Amsterdam.
Een team stagiairs van verschillende studierichtingen coacht groepen mensen bij hun digitale vaardigheden. Deze groepen bestaan vooral uit ouderen en vrouwen met een migrantenachtergrond. De lessen van Digicoaches verschillen per groep en per persoon: het is maar net waar behoefte aan is. Van het installeren van apps tot aan het omgaan met e-mailprogramma’s en alles ertussen.
Quiz
De dag bestond uit een inleidende presentatie, een quiz en een fantastische lunch georganiseerd door Martine en Angéla van de Koperen Knoop. Tijdens de quiz werd de digitale kennis van alle aanwezigen op de proef gesteld. En dit was toch moeilijker dan gedacht! Uiteindelijk bleek dat niemand alles goed had, maar de gevierde winnaar was deelneemster Karien!
De quiz bestond uit vragen zoals “Met welke knop zet je je computer aan?” en “Wat zijn Facebook, Instagram, Twitter en YouTube?”. De quiz was bedoeld om de leerstof van de deelnemers inzichtelijk te maken en om te toetsen hoeveel zij hebben geleerd en onthouden.
Volgende stap
Dit is het eerste jaar dat Academie van de Stad het project Digicoaches is gestart. Het is daarom belangrijk om te kijken waar de verbeteringen liggen. Zo stelde wethouder Touria Meliani terecht de vraag: ‘Moeten we mensen nog wel coachen op laptops?’
Ondanks dat de deelnemers nu meer met hun laptop doen dan voorheen, hebben zij wel allemaal al jaren een smartphone en/of tablet in bezit. Deze zijn vaak makkelijker in gebruik en tevens de toekomst: we doen steeds meer met apps en steeds minder met webbrowsers. Door bijeenkomsten met verschillende mensen en partijen komen dit soort (belangrijke) inzichten en suggesties aan het licht. Wij en de studenten leren elke dag weer over de mogelijkheden van de digitale wereld en hoe we mensen daar zo goed mogelijk de weg in kunnen wijzen.
Vloggen
Mogelijkheden die tot voor kort nog niet tot de verbeelding spraken, worden steeds realistischer door het project. Voor deelneemster Jacky is het dan ook heel duidelijk waarom zij meedoet:
“Eerst de basis leren en dan mijn eigen vlogkanaal op YouTube opzetten. Hierin zal ik de stad toespreken en een hart onder de riem steken met mijn verhalen en gedichten.”
Meer weten over het project Digicoaches? Bel of mail dan met onze collega Xandra.