Al bijna 10 jaar werken studenten van Academie van de Stad binnen de Gemeente Almere aan uiteenlopende vraagstukken. Voor de evaluatie van Almere Verhalen zetten twee Windesheim-studenten, Paula (Global Project & Change Management) en Arjan (Communicatiewetenschappen), hun kennis in. Opdrachtgever Naoual El Khalfioui, beleidsadviseur cultuur bij de gemeente Almere, vertelt dat zij studenten bij dit proces wilde betrekken vanuit de overtuiging dat studenten anders naar de relevantie en uitvoering van Almere Verhalen zullen kijken dan beleidsmakers, professionele onderzoekers of bestuurders. ‘’Almere heeft een pionierskarakter en pioniersgeschiedenis en studenten brengen vaak een frisse en innovatieve blik mee, dat sluit goed op elkaar aan’’, aldus Naoual.

 

 

Samen leren in de praktijk

Deze afstudeeropdracht biedt niet alleen waardevolle inzichten voor de stad, maar ook een rijke leerervaring voor de studenten. Arjan vertelt dat de samenwerking met Paula een mooie aanvulling is op zijn onderzoeksaanpak. ‘’Zij vraagt in onze interviews door op onderwerpen die in eerste instantie niet bij me opgekomen waren vanuit het communicatie perspectief, maar uiteindelijk hele belangrijke, verdiepende inzichten opleverden’’. Paula vult aan dat Arjan haar kon ondersteunen bij de communicatie over de focusgroepen in de Nieuwe Bibliotheek die zij samen organiseren.

“Almere heeft een pionierskarakter en pioniersgeschiedenis en studenten brengen vaak een frisse en innovatieve blik mee, dat sluit goed op elkaar aan” – Naoual El Khalfioui, beleidsadviseur Cultuur bij gemeente Almere

Impact maken op beleid

‘’In gesprek gaan met de betrokkenen van Almere Verhalen was super leuk. Iedereen is mega enthousiast en dat werkt aanstekelijk. Ik ben door deze opdracht niet alleen gemotiveerd om mijn scriptie te halen, maar wil ook dat alle deelnemers, zoals de oud-wethouder en de directeur van Almere City Marketing blij zijn met de resultaten’’, vertelt Arjan. Beide studenten hopen dat hun aanbevelingen worden meegenomen in het beleidsproces. ‘’Dat mijn werk van de afgelopen 6 maanden straks invloed heeft op de cultuurnota van Almere vind ik een enorm motiverend idee’’, aldus Paula. 

 

Student Paula met boek
Student Paula met een boek van Almere Verhalen.

 

Uitdagend vraagstuk

Wat dit project zowel uniek als uitdagend maakt, is de centrale rol die de studenten gekregen hebben in het evaluatieproces van het cultuurteam. Paula: ‘’We werken aan een cultuur vraagstuk met abstracte begrippen zoals culturele identiteit en trots. Zulke concepten meetbaar maken is best een uitdaging. Ik heb geleerd dat hier continu feedback voor nodig is en dat verandering realiseren binnen een project geen lineair proces is.’’ Arjan: ‘’We krijgen veel vrijheid om eigen onderzoeksvragen te bedenken, wat ook betekent dat we zelf veel knopen door moeten hakken. Ik heb hiervan geleerd om soms gewoon te gaan voor een keuze en niet te lang te treuzelen.’’

“Dat mijn werk van de afgelopen 6 maanden straks invloed heeft op de cultuurnota van Almere vind ik een enorm motiverend idee” – Paula, student Almere Verhalen

De komende tijd gaan Arjan en Paula nog aan de slag met het interviewen van Almeerse bewoners over hun kijk op de boekenreeks. Op 21 januari sluiten zij het project feestelijk af met een eindbijeenkomst. Wij wensen ze nog veel succes deze laatste weken van het project!

Wil je meer weten over project Almere Verhalen? Neem dan contact op met projectcoördinator Kris via kris@academievandestad.nl.