Evaluatieonderzoek Almere Verhalen
Voor dit project evalueren studenten van verschillende opleidingen het initiatief Almere Verhalen van de gemeente Almere. Voor dit unieke initiatief, in 2009 door de gemeente in het leven geroepen, wordt iedere 4 jaar een schrijver uitgenodigd om in Almere te komen wonen. Om vervolgens op basis van diens ervaringen een literair werk geïnspireerd door de stad te schrijven. Dit dient onder andere de culturele aantrekkingskracht van Almere te vergroten en de Almeerse identiteit te versterken.
De samenwerking
Het evaluatieonderzoek is een samenwerking tussen de gemeente Almere, Academie van de Stad en het lectoraat Urban Innovation van Windesheim Almere. Studenten Arjan en Paula van de Hogeschool Windesheim voeren het onderzoek uit, en worden bijgestaan door het lectoraat. Beiden studenten schrijven vanuit hun eigen expertise een onderzoeksscriptie die het initiatief evalueert, en waarbinnen mogelijke aanbevelingen voor aanpassingen kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente.

De onderzoek
Het evaluatieonderzoek is een samenwerking tussen de gemeente Almere, Academie van de Stad en het lectoraat Urban Innovation van Windesheim Almere. Studenten Arjan en Paula van de Hogeschool Windesheim voeren het onderzoek uit, en worden bijgestaan door het lectoraat. Beiden studenten schrijven vanuit hun eigen expertise een onderzoeksscriptie die het initiatief evalueert, en waarbinnen mogelijke aanbevelingen voor aanpassingen kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente.
De studenten evalueren “Almere Verhalen” door interviews af te nemen met betrokkenen en bewoners van Almere. Ze onderzoeken of de gestelde doelen worden behaald en of het project aan aanvullende doelstellingen kan bijdragen.
De doelstellingen
De gemeente Almere wil weten of “Almere Verhalen” nog steeds relevant is en effectief bijdraagt aan de trots, betrokkenheid en verbinding van de inwoners. Door het project te evalueren, kan de gemeente bepalen of er aanpassingen nodig zijn om beter aan te sluiten bij de huidige doelen en behoeften van de stad en haar bewoners.
Het project helpt de gemeente Almere daarmee inzicht te krijgen in de effectiviteit van “Almere Verhalen” en biedt aanbevelingen voor toekomstige verbeteringen, waardoor dit bijzondere literatuurproject beter aansluit bij de cultuur behoefte van de bewoners. Dit onderwijsproject biedt de studenten een rijke leerervaring. Ze leren abstracte thema’s zoals identiteit en trots vertalen naar concrete inzichten en ervaren hoe belangrijk interdisciplinaire samenwerking is.
Meer weten over het project Evaluatie Almere Verhalen?
Neem contact op met de projectcoördinator:
Kris van Velzen
kris@academievandestad.nl
06 4268 6269