In een diverse stad als Amsterdam leven mensen van allerlei achtergronden samen. Hoe zij zich tot elkaar verhouden, is een actueel en belangrijk thema. Door op jonge leeftijd in contact te komen met leeftijdsgenoten van verschillende culturele en religieuze achtergronden en het gesprek met elkaar aan te gaan, ontstaat er al vroeg respect en verbinding. Daarom is het zo belangrijk dat we in opdracht van stadsdeel Amsterdam West dit jaar weer de Dialoogdag hebben mogen organiseren.
“De Dialoogdag is zo bijzonder, omdat het echt verschil maakt,” legt Janneke uit. Onder begeleiding van studenten gaan scholieren op deze dag met elkaar in dialoog over onderwerpen zoals religie, identiteit, discriminatie en racisme. “Elk jaar zetten de gesprekken de scholieren aan het denken. Ze worden geconfronteerd met hun eigen vooroordelen en leren deze uit te stellen. Dat is een vaardigheid die niet alleen tijdens de Dialoogdag, maar in het hele leven van onschatbare waarde is.”
Wat de Dialoogdag bijzonder maakt, is de nadruk op gelijkwaardigheid en de zorgvuldige voorbereiding die eraan voorafgaat. “De kracht van dit project ligt in de manier waarop de uitwisseling wordt vormgegeven,” legt Janneke uit. “We zorgen ervoor dat de groepen gelijk zijn in leeftijd en opleidingsniveau, en dat de uitwisseling wordt gefaciliteerd door externen: de studenten. Zij fungeren als peers en voorbeelden voor de jongeren, wat de interactie bevordert. Bovendien worden er tijdens de Dialoogdag altijd interactieve activiteiten gedaan, zodat de jongeren actief betrokken zijn.”

Het afgelopen jaar was echter een van de meest uitdagende voor de organisatie van de Dialoogdag. De tragische gebeurtenissen van 7 oktober 2023 en de daaropvolgende spanningen in Israël en Gaza zorgden voor een moeilijke situatie. Janneke: “De deelnemende scholen hebben overwegend joodse (het SG Maimonides), reformatorische (de SG Jacobus Fruytier) en islamitische (het Huygens College) leerlingen. Na 7 oktober is er extra beveiliging geplaatst bij het Maimonides en ontstond er direct twijfel of de scholieren van deze school konden deelnemen aan de Dialoogdag.” Voorafgaand aan de Dialoogdag brachten de studenten een bezoek aan het Maimonides om de situatie zelf te ervaren. Ze zagen de beveiliging en ME-busjes, en hadden een gesprek met de leerlingen in de klas. “Het was een mooi en respectvol bezoek,” vertelt Janneke. “De studenten werden deze dag zelf ook met hun eigen vooroordelen geconfronteerd.”
De echte Dialoogdag ging uiteindelijk vanwege veiligheidsredenen door zonder het Maimonides, wat de dynamiek van de dag veranderde. “Met slechts twee scholen stonden de leerlingen letterlijk en figuurlijk tegenover elkaar. Het was een beetje de stad versus de Biblebelt. De spanning was hoog, maar dat maakte de uiteindelijke verbinding juist zo krachtig. Ze ontdekten dat ze meer gemeen hadden dan ze van tevoren dachten, ondanks hun verschillende achtergronden.”
Voor Janneke is de meerwaarde van de Dialoogdag duidelijk: “Het gaat er niet om dat je geen oordeel meer hebt, maar dat je leert je oordeel uit te stellen. Eerst moet je de ander ontmoeten en écht leren kennen. Dat maakt ons allemaal beter.” De samenwerking met Academie van de Stad heeft volgens Janneke de continuïteit en impact van het project versterkt. “Zonder jullie coördinatie en duurzame contacten met stadsdeel West zou het opzetten van dit project me veel te veel tijd en moeite kosten. Hierdoor weet ik: het komt altijd goed. We werken al twaalf jaar vlekkeloos samen.” Hoewel Janneke zich in het huidige politieke klimaat zorgen maakt over de toekomstbestendigheid van het project, blijft ze optimistisch. “De waarde van de Dialoogdag is zo groot, juist nu er momenteel weinig ruimte is voor dialoog in onze samenleving. We gaan gewoon door, want deze ervaring doet er echt toe.”