Ochtendroutine

De werkdag van de studentcoördinatoren begint met het doornemen van de planning. Ze beantwoorden e-mails en bereiden de activiteiten voor die later op de dag plaatsvinden. De studentcoördinatoren zijn verantwoordelijk voor het begeleiden van een groepje coaches, wiens taak het is om digilessen te verzorgen. In de ochtend staan vaak gesprekken gepland met deze coaches om de voortgang van de lessen te bespreken en eventuele knelpunten op te lossen. De studentcoördinatoren zorgen ervoor dat de coaches alles hebben wat ze nodig hebben om de lessen soepel te laten verlopen. Teamoverleggen zijn een belangrijk moment om ervaringen uit te wisselen en de kwaliteit van de begeleiding te waarborgen.

 

“Het geeft mij veel positieve energie om te zien dat alle deelnemers meer zelfvertrouwen krijgen op het internet door de digilessen” – Studentcoördinator Thijs

 

De praktijk in

In de middag gaan de studentcoördinatoren aan de slag met individuele begeleiding of groepssessies in de vorm van een intervisie. Voor veel van hen is dit het hoogtepunt van de dag. Ze maken een praatje met deelnemers en geven advies. Elke deelnemer is anders, wat zorgt voor variatie en uitdaging in hun werk. “Het geeft mij veel positieve energie om te zien dat alle deelnemers meer zelfvertrouwen krijgen op het internet door de digilessen,” vertelt Thijs. De studentcoördinatoren werken geduldig en begeleiden stap voor stap, vaak met veel herhaling, zodat de cliënten zich op hun gemak voelen en zelfvertrouwen opbouwen in hun digitale vaardigheden.

 

 

Motivatie en impact

Wat drijft de studentcoördinatoren? Hun passie voor sociale inclusie en de wens om bij te dragen aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen, ongeacht digitale vaardigheden, spelen een grote rol. “Ik vind het zo leuk om te zien dat de deelnemers elke keer weer met enthousiasme mee doen aan de lessen. De waardering die ik uit het project Digicoach krijg is heel groot.” zegt Cloë. Daarnaast biedt deze rol hen de kans om leiderschapsvaardigheden, communicatie en probleemoplossend vermogen te ontwikkelen. Ze zien direct de impact van hun werk op zowel de coaches als de deelnemers, wat hen motiveert om elke dag weer hun beste beentje voor te zetten.

 

“De waardering die ik uit het project Digicoach krijg is heel groot.” – Studentcoördinator Cloë

 

Een deelnemer tijdens de DigiCoach lessen.

 

Afsluiting

Onze studentcoördinatoren spelen een cruciale rol in het project DigiCoach. Hun dagelijkse inzet zorgt ervoor dat mensen die voorheen moeite hadden met technologie en digitale vaardigheden nu met meer vertrouwen gebruikmaken van de digitale wereld. Voor de studentcoördinatoren zelf is het een onvergetelijke leerervaring die hen voorbereidt op een toekomst waarin zij blijven bijdragen aan een betere samenleving.

Project Digicoach is tot stand gekomen in samenwerking met Combiwel Buurtwerk.

Meer weten over project DigiCoach? Neem contact op met team Amsterdam via amsterdam@academievandestad.nl.