Een echte EduCoach aan het woord
Panumas, student Social Work, was de eerste student die zich aanmeldde voor het project. Ze loopt sinds november stage bij taalschool Akros, waar ze inmiddels helemaal op haar plek is. Zelf is ze ook naar Nederland verhuisd en heeft de Nederlandse taal toen moeten leren: “Ik kan de cursisten daarom goed begrijpen, ik heb ooit in hun schoenen gestaan.” Dit was een belangrijke reden waarom ze voor het project EduCoach heeft gekozen. Ze vindt het belangrijk om te cursisten individueel te ondersteunen en door te vragen naar hetgeen ze nodig hebben.
“Een leuke situatie die ik heb meegemaakt, was dat een cursist aan mij vertelde dat ze de gemeente wilt bellen omdat er iets mis was met een pijp in haar huis. De cursist wist het Nederlandse woord niet en na een uitleg in handgebaren, heb ik haar het woord geleerd. Een paar weken later vertelde ze dat de gemeente langs was geweest om de pijp te repareren. Ik was erg blij dat ze dit woord van mij had geleerd en dat ze naar mij was toe gekomen!”

Van EduCoach naar studentcoördinator
Het is niet gek dat studentcoördinatoren Fanny en Fabricia zich herkennen in deze verhalen. Beiden zijn ze in hun eerste jaar Toegepaste Psychologie zelf ook EduCoach geweest. Nu coördineren ze de groep van coaches en zien ze door het jaar heen groeien in hun rol. Fanny merkt dat door haar begeleiding “de EduCoaches groeien, zowel ten aanzien van hun eigen leerdoelen als in hun professionele ontwikkeling binnen hun studie.” Dit werkt door op hun stage: “De ondersteuning van de EduCoaches zorgt voor cursisten die zich ontwikkelen in de Nederlandse taal en zich daardoor zekerder voelen in hun persoonlijke en maatschappelijke omgeving.”
Studentcoördinator Fanny: “Project EduCoach brengt mensen van verschillende leeftijden, culturen en opleidingen samen, die allemaal gemotiveerd zijn om de taalcursisten te helpen.”
Fabricia voegt hieraan toe dat ze het prachtig vindt dat binnen EduCoach er zoveel verschillende achtergronden samenkomen: “Het project brengt mensen van verschillende leeftijden, culturen en opleidingen samen, die allemaal positieve impact willen maken en gemotiveerd zijn om de taalcursisten te helpen nog beter deel te nemen aan de maatschappij.”

Trots op onze stagiairs!
Opdrachtgever Lobna Abdo ziet de ervaring van Fanny en Fabricia als EduCoach ook terugkomen in hun werkzaamheden als studentcoördinator: “Jullie houden erg goed de balans tussen laagdrempelig contact en de coördinerende rol naar de EduCoaches.” Tijdens de tussenevaluatie in februari sloot vatte ze haar feedback samen door aan te geven hoe trots ze op Fanny en Fabricia is en ook op alle coaches. Bij deze woorden sluiten wij ons als Academie van de Stad natuurlijk bij aan!
Lees meer over het project EduCoach op de projectpagina.