Het is niet de eerste keer dat bewoners uit Kanaleneiland bij het wijkloket terecht kunnen met hun vragen over de energietoeslag. Loket 1 opende op 20 september weer haar deuren en sindsdien komen er dagelijks veel mensen langs met vragen over de energietoeslag. Thijs (studentcoördinator bij Loket 1): “Meer dan een derde van de vragen die we hier binnen krijgen, gaat over de energietoeslag. Van de meest basale vragen, zoals: ‘Ontvang ik dit bedrag maandelijks of is het eenmalig?’ Tot aan: ‘Valt mijn inkomen net binnen of buiten de grenzen voor het aanvragen van de toeslag?'” 

 

 

Dit vraagt om actie, dacht het studententeam van het wijkloket. In de weken voorafgaand aan de voorlichtingsdagen hebben de studenten van het Business and Administration College van het ROC Midden Nederland zich goed voorbereid. Nimbly (skills-coach bij Loket 1): “Wij hebben onszelf goed moeten inlezen en dingen moeten uitzoeken vóór we iets voor bezoekers konden doen. Sommigen van ons hebben de toeslag ook aangevraagd voor zichzelf of bekenden. Het is fijn dat ik nu weet hoe het werkt.”

 

Hoe werkt Loket 1

In het wijkloket werken MBO, HBO en WO studenten samen om Loket 1 te runnen. Bewoners uit Kanaleneiland kunnen bij het loket terecht met juridische en administratieve vragen. Vervolgens staat er een studententeam klaar om hen te helpen. Dit studententeam bestaat uit studenten van Business and Administration College van het ROC Midden Nederland, die worden begeleid door studenten (skillscoaches) Sociaal Juridische Dienstverlening en Social Work van de Hogeschool Utrecht. De skillcoaches worden op hun beurt weer begeleid door twee ouderejaars studenten (studentcoördinatoren). Levensecht leren is waar het project Loket 1 om draait: een wijkloket gerund door studenten. Want hoe toets je of een student klantgericht is, goed kan samenwerken of initiatief neemt? Juist: in de praktijk.

In oktober 2021 opende het wijkloket voor het eerst de deuren. Inmiddels heeft het zijn plek gevonden in de wijk en werkt het loket samen met andere organisaties, instanties en bewoners uit Kanaleneiland.

Jihan (studentcoördinator Loket 1): “Voor deze voorlichtingsdagen hebben we ook ons wijknetwerk ingezet, om de bekendheid te vergroten. We hebben geflyerd bij de Voedselbank, in het winkelcentrum en flyers meegegeven aan organisaties als het Buurtteam. We stonden zelfs in de nieuwsbrief van het wijkbureau.”

 

Energietoeslag voorlichting door studenten ROC Midden Nederland

 

Een groot succes

Het waren twee geslaagde dagen. Het studententeam wist met hun kennis en geduld de mensen steeds weer op weg te helpen. De koekjes en koffie bleven niet onaangeroerd, want ook daar is ruimte voor in het loket: een praatje met koffie en een luisterend oor. “Ik ben jullie ontzettend dankbaar!” klinkt het dan ook als de laatste bezoeker vertrekt.

 

In het nieuws!

Het is gaaf om te zien dat er vanuit de media aandacht is voor dit project. Zo kwamen RTV Utrecht en het AD Utrechts Nieuwsblad langs tijdens de voorlichtingsdagen.

 

Voorlichtingsdagen Loket 1 energiestoeslag in het nieuws

 

Meer weten over Loket 1? 

Bekijk de pagina over het project hier of neem contact op met projectcoördinator Emy Kenter via [email protected].