Educoach in een notendop

Samen werken we met een aantal taalaanbieders in Amsterdam. Deze taalaanbieders bieden Nederlands lessen aan voor Amsterdammers die de Nederlands taal nog niet zo goed beheersen. Taal is essentieel voor integratie en het is dus belangrijk dat de Amsterdammers de Nederlandse taal goed beheersen. Ik had het over de 30 eerstejaars studenten toch? Deze studenten studeren Toegepaste Psychologie en Social Work en worden ingezet in deze taallessen. Het doel is om de taalcursisten buiten de klas de Nederlandse taal toe te laten passen. Dit om zo meer in contact te komen met de Nederlandse taal en cultuur. De manier waarop je een taal je echt eigen kan maken. Aan de buschauffeur vragen bij welke halte je eruit moet, is toch wat anders dan een -d of een -t aan het einde van een woord. 

In het begin

In september zijn we begonnen met het project. We werken samen met 5 taalaanbieders en elke taalaanbieder heeft natuurlijk andere ervaringen en wensen voor het project. We zijn daarom langs geweest bij elke taalaanbieders en hebben daardoor nu al ontzettend veel gezien van Amsterdam: de taalaanbieders zitten immers verspreid over heel Amsterdam. Van Zeeburg tot Nieuw-West, we zijn overal geweest. Ik woon zelf nog niet heel lang in Amsterdam dus het was soms wel even zoeken. Gelukkig bestaat er Google Maps. 

Studentenstress

Educoach werkt elk jaar samen met een aantal taalaanbieders. Dit staat dus eigenlijk elk jaar al vast. Maar de studenten die stage gaan lopen moeten nog wel geworven worden. Omdat de studenten zelf mogen beslissen waar ze stage willen lopen, hebben wij ons project moeten promoten. Het project wordt uitgevoerd in opdracht van de gemeente Amsterdam. En deze wil graag dat er veel studenten stage lopen. Niet een paar, nee, minimaal 25 studenten. Het promoten was dus erg belangrijk! 25 studenten is niet niks, Lynn en ik zaten ook redelijk met onze handen in het haar. Je kan ze namelijk niet dwingen, ondanks dat dit natuurlijk de allerleukste stage is. 

De deadline voor het indienen van de stage voor de studenten kwam steeds dichterbij. En opeens stroomden de aanmeldingen binnen. Wat een opluchting! En hoe ontzettend leuk om alle CV’s en motivatiebrieven van de studenten door te nemen. Hoewel ze slechts eerstejaars student zijn, zaten er echt aanstormende talenten tussen. Als ik mijn eigen CV met die van hen vergelijk, valt die van hen (met allemaal leuke kleurtjes) veel meer op. Kleine note to self, ik ga mijn CV meer kleur geven. Maar de aanmeldingen hielden maar niet op! Op een gegeven moment waren het er zoveel dat we zelfs studenten hebben moeten afwijzen. 

De Educoach puzzel

Nadat we alle studenten hadden aangenomen, begon de grote puzzel. Welke student gaat bij welke taalles stage lopen? Dit bleek een enorme uitdaging te zijn. Studenten hebben natuurlijk verplichte hoorcolleges, maar daarnaast hebben ze ook nog sport en/of werk. Uiteindelijk is het gelukt en we zijn heel blij dat iedereen nu is ingedeeld. Waarschijnlijk moeten we over een paar maanden weer gaan puzzelen, maar dat is een probleem voor later. Nu heb ik vooral gewoon erg veel zin om te beginnen! De opzet voor Educoach was veel werk, maar de studenten gaan bijna beginnen. Het is de bedoeling dat we ook langs gaan bij de studenten in hun taalles. Het lijkt me heel leuk om te zien hoe zo’n taalles wordt gegeven en om te kijken hoe de student omgaat met de taalcursisten. En daarnaast hoop ik om de taalcursisten te spreken en om te horen hoeveel de student hen heeft geholpen! Maar ook, wat heeft de student van de taalcursist geleerd?”

 

Meer weten of vragen over het project? Neem dan contact op met Fleur Leferink via fleur@academievandestad.nl