Afgelopen periode was door de Corona-pandemie voor Nederland en ook voor het project een roerige periode. Binnen het project moesten alle deelnemers snel rond de virtuele tafel. Dit om te brainstormen en te bedenken hoe het project op de beste manier kon doorgaan. We zijn erg trots op de creatieve en innovatieve ideeën die de studenten hebben bedacht om op digitale wijze ondersteuning te kunnen blijven bieden aan de taalcursisten. Samen met de taaldocenten hebben de studenten de overgang van fysieke lessen naar digitale lessen gemaakt.
Bekijk de onderstaande video om een indruk te krijgen van afgelopen jaar. Hierin spreken niet alleen onze studentcoördinatoren, ook komen er verschillende partners aan het woord.
Onmisbaar in de klas
Docent Anja Kriek, van taalschool Sipi, geeft aan dat Educoach Merel onmisbaar was in de klas. Volgens haar is de meerwaarde van een Educoach de persoonlijke begeleiding die de stagiaires te bieden hebben. Door de intensieve samenwerking ontstaat ook een boel gezelligheid. “Het leukste aan een Educoach zijn, was de band die ik met de taalcursisten had. En dat ik deel mocht uitmaken van het helpen van de cursisten bij het leren van de Nederlandse taal. Vooral de lol die ik met ze heb gehad zal mij altijd bijblijven”, aldus Educoach Mary. De Educoaches hebben laten zien dat je ver kan komen door samen te werken. Wat deze overgang ons ook geleerd heeft is hoe belangrijk het bezitten digitale vaardigheden zijn. Deze kennis nemen we mee naar aankomend schooljaar. In het successenboekje kun je meer lezen over de (digitale) successen van de Educoaches.
Taalcoördinator Anna-Marie de Wijs is ook betrokken bij het project. Zij vertelt: “Voor onze cursisten vind ik het heel fijn dat zij andere Amsterdammers leren kennen naast hun docent. Voor de effectiviteit dat de lessen helpt het enorm dat de Educoaches de cursisten helpen om actiever te worden buiten de klas.” De Educoaches hebben voor de Corona-crisis de cursisten een aantal keer mee op stap genomen. Zo zijn er uitjes op poten gezet naar bijvoorbeeld de apotheek, de supermarkt, het Bijlmermonument en de bibliotheek. Tijdens de Corona-periode hebben de Educoaches er alles aan gedaan om met digitale middelen de cursisten te helpen.
Dit project is in opdracht van Team Volwassen Educatie van de Gemeente Amsterdam. Daarnaast is er ook samengewerkt met vijf andere Amsterdamse: Akros, Sipi, Toptaal, Sagènn en het ROC. Meer weten? Lees hier verder.