Stille armoede bij ouderen

In de groep ouderen met een laag inkomen is er sprake van stille armoede. De financiële drempel om het huis uit te gaan is hoog, waardoor ouderen vaak eenzaam worden. Om deze reden is de provincie Utrecht in september gestart met de proef ‘Gratis OV voor 66 plus’: mensen vanaf 66 jaar met een laag inkomen kunnen een aanvraag doen voor een abonnement om een jaar lang gratis gebruik te kunnen maken van de bus en tram in de provincie Utrecht. Die aanvraag is alleen niet altijd even makkelijk voor de doelgroep: een groot deel van de ouderen is niet digitaal vaardig en er is bij de aanvraag een flink aantal online stappen die gezet moet worden. Precies híérvoor is de hulp van onze OV Superoplossers ingeschakeld!

 

“Goed dat jullie er als Academie van de Stad zijn om begeleiding te geven aan de OV Superoplossers.”

 

OV Superoplossers

Mike en Tom zijn de namen van de twee young professionals die de provincie Utrecht sinds september ondersteunen bij de proef. Ze zitten allebei in de afrondende fase van hun studies Built Environment en Toegepaste Psychologie. En ze mogen daarnaast de titel van ‘digitaal vaardige OV Superoplosser’ dragen. Mooie titel, maar wat houdt dit precies in? Hierover spraken wij opdrachtgever Bas Witte, senior adviseur doelgroepenvervoer en openbaar vervoer bij de provincie Utrecht.

 

Bron: www.gratisreizenouderen.nl

 

Het doel bereikt

“Met de proef hadden we als doel om minimaal 2000 mensen gebruik te kunnen laten maken van het gratis OV abonnement. Dat aantal gaan we halen, dus dat gaat goed!” aldus Bas Witte. “We merken in de praktijk dat het wel lastig is om uit te voeren, omdat veel ouderen in de aanvraag bijvoorbeeld andere documenten opsturen dan we nodig hebben om de aanvraag goed te keuren. Ook het ophalen van het abonnement bij een OV chipkaart-punt gaat vaak nog niet goed. Hiervoor is het heel handig dat Mike en Tom er zijn. Zij kunnen de vragen van de ouderen beantwoorden en de stappen voor hen kunnen uitzoeken. Dit is van grote meerwaarde voor de proef.”

 

“Ik vond het fijn hoe ik geholpen ben!”

 

Niet alleen Bas was te spreken over onze OV Superoplossers Mike en Tom: “Ik vond het fijn hoe ik geholpen ben,” aldus een van de ouderen die is geholpen door Tom. “Je hebt me goed geholpen met een vraag over de bestelling opladen op mijn OV kaart. Jij hebt dit uitgezocht en de volgende dag belde je gelijk terug om te vertellen dat het abonnement al automatisch op de kaart was gezet.”

 

Duidelijk stappenplan

Naast het  beantwoorden van vragen, hebben Mike en Tom ook alle stappen op voorhand inzichtelijk gemaakt voor de ouderen. Zodat ze er zelf makkelijker mee aan de slag kunnen. “Mike heeft een instructiefilm en PDF-bestanden gemaakt over het opladen van het gratis OV abonnement,” vertelt Bas. “Dit gaat bij het ene oplaadpunt namelijk anders dan bij het andere punt. Deze stappen heeft Mike helder in beeld gebracht voor de ouderen.”

 

Werken én leren tegelijk

“Goed dat jullie er als Academie van de Stad zijn om begeleiding te geven aan de OV Superoplossers,” merkt Bas afsluitend op. Zo begeleidt Avds de young professionals niet alleen bij hun werkzaamheden, maar ook bij hun persoonlijk ontwikkeling. “Ik merk dat Mike en Tom door hun gesprekken over hun leerdoelen meer in hun kracht zijn komen te staan. En ze voelen mede hierdoor binding met het project.”

 

 

 

 

Meer weten over het project of de Young Professional-formule?

Neem contact met ons op via utrecht@academievandestad.nl of 085 3033 707.