Aanvragen van reisproduct

Deze proef vanuit de provincie is bedoeld om ouderen met een krappe beurs meer bewegingsvrijheid te geven en kansen te geven om sociale contacten aan te knopen. Het aanvragen van deze mogelijkheid is echter niet altijd gemakkelijk voor deze doelgroep, omdat een groot deel van de ouderen waarschijnlijk niet digitaal vaardig is en er bij de aanvraag een flink aantal stappen gezet moet worden. Zo moeten de ouderen bijvoorbeeld een persoonlijke OV-chipkaart hebben om het gratis reizen aan te kunnen zetten. Bij de aanvraag van de OV-chipkaart komt ook weer een heel aantal digitale stappen kijken. Om hen hierbij te helpen kunnen ze bellen naar een helpdesk die hen telefonisch door de stappen begeleidt of kunnen ze terecht bij een aantal informatiepunten gevestigd in verschillende Bibliotheken verspreid over de provincie. Deze hulplijnen komen er echter ook niet altijd uit.

OV Superoplossers schieten te hulp

De twee Young Professionals worden ingeschakeld wanneer de helpdesk of het informatiepunt bij de Bibliotheek niet uitkomt. Zij zullen telefonisch de tijd nemen voor de ouderen om samen uit te zoeken welke stappen er gezet moeten worden en hoe ze dat het beste kunnen doen.  Éen van de ouderen gaf aan: “Dank je voor het helpen. Ik was soms een beetje ongeduldig, omdat ik zo graag wil reizen met het OV. Maar jullie zijn altijd geduldig gebleven!” 

Daarnaast hebben ze vanuit het provinciehuis ook de provincie zelf geholpen bij het opstarten van de proef, door bijvoorbeeld stappenplannen te schrijven die ouderen kunnen gebruiken om hun reisproduct op hun OV-chipkaart te laden.

Benieuwd naar het project?

Lees dan dit artikel, waarin opdrachtgever Bas en de geholpen ouderen hun ervaringen met het project delen.