Participatie onder jongvolwassenen
De gemeente Almere is momenteel veel bezig met het ontwerpen van een inclusieve toekomstvisie voor de stad. Ze vinden het daarin belangrijk dat alle groepen inwoners uit de stad worden bereikt en worden betrokken bij het vormgeven van de toekomst van de stad. Ondanks meerdere participatietrajecten, is gebleken dat jongvolwassen inwoners ondervertegenwoordigd zijn in het participatieproces. En dit terwijl de toekomst van Almere voor hen juist zo belangrijk is! Om de participatie van jongvolwassenen te stimuleren, heeft de gemeente besloten om actiever de wijken in te gaan, directe gesprekken aan te gaan en zo de betrokkenheid van deze jongvolwassenen te vergroten. Vanwege de beperkte capaciteit van de gemeente zelf, hebben zij Academie van de Stad benaderd met de vraag of wij een groep gemotiveerde studenten met een gepaste onderwijsachtergrond kunnen vinden om deze klus te klaren!
Waarom studenten?
De samenwerking tussen het onderwijs en maatschappelijke partners als de Gemeente Almere is een win – win. Voor de Gemeente Almere is het inzetten van studenten een unieke kans om projecten die om meer capaciteit vragen te voorzien van de benodigde krachten. Daarnaast krijgen zij een groep energieke studenten met een frisse kijk op de actualiteit en expertise vanuit hun onderwijs tot hun beschikking.
“We werken aan een heel abstracte visie, die ook nog eens over 2050 gaat. (…) Studenten kunnen ons helpen om die abstracte visie te vertalen naar concrete vragen die we aan onze bewoners kunnen voorleggen. (…) Een frisse blik kan ons heel erg helpen om die vertaalslag te maken.” – Opdrachtgever Raoul van Stipriaan Luiscius, Adviseur Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Almere
Daarbij is de positie van de studenten gunstig voor een onderzoeksproject als deze. Zij staan dicht bij de doelgroep, maar op gepaste afstand van de gemeente. Zo hebben zij een betere kans om de barrières die de gemeente ervaart te doorbreken.
“De inzet van ambtenaren kan bewoners mogelijk het gevoel geven dat ze niet vrijuit kunnen spreken. (…) Het is echter van groot belang voor ons werk om ook te horen wat we kunnen verbeteren! Ook vinden wij het van belang dat jongeren in het bijzonder in dit project worden betrokken. Studenten weten beter dan wij waar ze jongeren kunnen vinden en hoe ze hen moeten benaderen.” – Opdrachtgever Raoul
Tegelijkertijd profiteren de studenten ook. Zij doen praktijkervaring op aan de hand van échte maatschappelijke vraagstukken. Hiermee dragen ze niet enkel bij aan een betere samenleving, maar ook aan hun eigen CV. Daarnaast krijgen studenten de kans om te zien hoe het eraan toe gaat bij overheidsinstanties en doen zij inspiratie op voor hun toekomstige loopbaan. Ze breiden hun professionele netwerk uit en behalen als kers op de taart ook nog eens studiepunten voor het afronden van hun opleiding.
Een goede match!
Voor het succes van een onderwijsproject is het erg belangrijk om een goede onderwijsmatch te vinden. Academie van de Stad heeft een sterk onderwijsnetwerk dat wij kunnen raadplegen om zo’n match te realiseren. Ook voor dit project hebben we weer een mooie onderwijspartij gevonden! Maar liefst 50 studenten van de opleiding Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam gaan aan de slag met dit boeiende vraagstuk. Zij volgen het vak Organizations and Anthropology, waarin zij leren hoe antropologen kunnen bijdragen aan het oplossen van vraagstukken binnen organisaties. Met dit project combineren zij de theoretische benadering vanuit hun opleiding met het werken aan actuele en relevante praktijkvraagstukken. Tijdens dit proces maken de studenten ook nog eens maatschappelijke impact!
Geïnteresseerd?
Ben jij ook geïnteresseerd in het inzetten van studenten bij maatschappelijke projecten? Schroom dan niet om ons te benaderen met vragen. Wij denken graag mee over nieuwe ideeën voor onderwijsprojecten. Neem gerust contact op met Pjotr van Kleef via pjotr@academievandestad.nl of 06 42686269.