“Kunnen jullie de presentatie zien?”, vraagt een van de studenten aan het begin van de digitale presentatie. Drie groepen van ongeveer vier studenten zetten zich tien weken lang in om, vanuit de leefwereld van jongeren zelf, tot oplossingen te komen voor het project Snackroutes. De studenten werkten in meerdere sprints en hebben hun concepten getest bij de doelgroep. Vandaag presenteren ze hun definitieve concepten aan de opdrachtgever. Door genoeg ervaring met online presentaties is de onwennigheid eraf en presenteren de studenten van achter het scherm op een vlotte manier. Opdrachtgevers Marc, Levy en Paul van Stadsbedrijven van de gemeente Utrecht waren al het gehele proces betrokken. Toch zijn ze alle drie verbaasd en op een positieve manier verrast door de meest recente stappen van de studenten. Het heeft geleidt tot drie veelbelovende concepten.
Zie je zooi
Een van de concepten kwam van Bram, Barend en Vince. Zij werkten vanuit verschillende Guiding Principles, zoals ‘Maak gevolgen van afval zichtbaar’ en ‘Geef jongeren het gevoel iets te kunnen veranderen’. Vanuit deze principes werkten zij ideeën, zoals een kunstwerk van afval en een uniek prullenbak-rad, uit. De uiteindelijke oplevering is iets anders geworden. Namelijk een doorzichtige bak in een tafel, waarin je afval zichtbaar is. Deze tafels dienen op scholen komen te staan om de zichtbaarheid van de hoeveelheid afval aan te tonen. Het hele concept is uitgewerkt in een adviesrapport, welke is opgeleverd aan de gemeente.
Mascottes
Sem, Jesse, Ian en Xander zagen kansen door in te haken op trends onder jongeren. Door herkenbare mascottes in te zetten bij verschillende hypes en communicatie-uitingen wordt de betrokkenheid bij afval vergroot. Zo kunnen de mascottes worden ingezet als meme (grappig bedoelde afbeelding met korte tekst, zoals afbeelding 1), als muurschildering met belangrijke boodschap (zie afbeelding 2) of op populaire platformen onder jongeren, zoals Instagram. In deze communicatie-uitingen is het de bedoeling dat het weggooien van afval in de prullenbak wordt neergezet als positief. Daar staat tegenover dat het vervuilen van de straat als negatief bestempeld wordt. Hieronder zie je enkele visuals die de studenten ontwikkelden.
Trashcape-room
Bobby, Milad, Nick en Anouk ontwikkelden een concept waarbij jongeren een soort escaperoom kunnen doorlopen. Deze reizende ‘Trashcape-room’ gaat langs bij verschillende scholen, waarbij scholieren opdrachten moeten vervullen en puzzels moeten oplossen om de tent weer uit te kunnen. Tijdens dit spel komen ze meer te weten over afval, snackroutes en de gevolgen van milieuvervuiling. Op deze manier leren de scholieren spelenderwijs. Zo kan er duurzame gedragsverandering plaatsvinden.
Een onwijs leuk en creatief project waarbij de studenten deze mooie concepten hebben ontwikkeld. Een route zonder afval, dat is het doel. Maar in welke vorm zal het zich uiten? De gemeente, afdeling stadsbedrijven, gaan nu met elkaar in gesprek over de adviezen en concepten van de studenten. De input van de studenten is in ieder geval veelbelovend. Het zou zo maar kunnen dat één of meerdere van deze concepten werkelijkheid wordt.
Wil je meer weten over het project of zelf eens in gesprek over de mogelijkheden voor studenten-projecten? Neem vooral contact met ons op!