Dit jaar draait het project EduCoach, in opdracht van Gemeente Amsterdam, voor het negende jaar. In het project ondersteunen studenten van de Hogeschool van Amsterdam taalcursisten met taalonderwijs. De EduCoaches zorgen ervoor dat de taalcursisten de taal niet alleen in de les oefenen,  maar ook buiten de les Nederlands blijven praten en oefenen. De afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van corona. Dit bracht extra uitdagingen voor het project en de studentcoördinatoren van Academie van de Stad, die zich inzetten om het project zo goed mogelijk neer te zetten. Hoe is het hen afgegaan de afgelopen tijd? Welke ervaringen hebben ze opgedaan en welke dromen hebben ze voor de toekomst?  Over deze vragen gingen we voor een nieuwe Student Stories in gesprek met studentcoördinatoren Marcel (26) en Mickie (20).

 

‘Het is heel mooi om te zien hoe de EduCoaches zich ontwikkelen tijdens deze stage en hoe wij als studentcoördinator daar een rol in spelen

 

Marcel zit na twee eerdere opleidingen nu in het laatste jaar van de opleiding Social Work, waar hij erg op z’n plek zit. Hij vind het vooral leuk om dingen met vrienden te doen, te sporten en is erg geïnteresseerd in basketbal. Mickie zit in haar laatste jaar Toegepaste Psychologie en is erg geïnteresseerd in thema’s als ontwikkeling en motivatie. Ook ze ervan om nieuwe avonturen aan te gaan en nieuwe mensen ontmoeten.

 

Jullie lopen stage bij EduCoach, wat houdt dit project precies in?

Mickie: ‘Educoach is een project waarbij 30 eerstejaars studenten, van Toegepaste Psychologie en Social Work, stage lopen met taalcursisten. Dit zijn nieuwe Nederlanders die de taal nog niet helemaal machtig zijn. De 1e-jaars studenten, ook wel EduCoaches genoemd, sluiten aan bij taallessen waar de cursisten Nederlandse les volgen en begeleiden de taalcursisten in hun participatieproces. Het doel is dat de taalcursisten Nederlands blijven praten en oefenen buiten de taalles, zodat de taalcursisten beter kunnen participeren en mee kunnen doen in de maatschappij, op de manier die het best bij de taalcursist past.’

Student Stories
Studentcoördinator Mickie

 

Hoe vinden jullie het als studentcoördinator bij Educoach?

Marcel: ‘Ik vind het leuk, maar tegelijkertijd soms ook frustrerend. Het is heel tof dat we veel dingen zelf vorm kunnen geven, zoals de sollicitatieprocedure, het koppelen van EduCoaches aan taalscholen,  het inplannen van startbijeenkomsten. Nu zitten we in het proces dat EduCoaches de taallessen bijwonen en activiteiten uitvoeren. Op basis van wat we bij de EduCoaches signaleren zetten we trainingen op en houden we intervisies. En soms bellen we de EduCoaches op. Als studentcoördinator heb je vooral een sturende en begeleidende rol. Wat mij soms kan frustreren is als iets niet volgens verwachting loopt. Dat is een uitdaging waar ik me in wil professionaliseren tijdens deze stage.’

Mickie: ‘Het is heel mooi om te zien hoe de EduCoaches zich ontwikkelen tijdens deze stage en hoe wij als studentcoördinator daar een rol in spelen. Ik haal vooral voldoening uit het begeleiden, waarbij je handvatten kan bieden om het gemakkelijker te maken. Ook vind ik het mooi dat ik een vertrouwenspersoon ben voor de stagiaires. Zowel op inhoudelijk, als op praktisch en persoonlijk niveau.’

 

 

‘Deze stage is een uitdaging, omdat ik buiten mijn comfort zone moet treden’

 

 

Student Stories
Studentcoördinator Marcel

 

Wat ben je tijdens dit project te weten gekomen over jezelf?

Marcel: ‘Ik kwam hier eigenlijk stage lopen omdat ik merkte dat ik een afwachtende houding heb. Deze stage is een uitdaging, omdat ik buiten mijn comfort zone moet treden.  Je moet in deze rol juist op de voorgrond treden en de studenten begeleiden. Ik merk dat ik in mijn begeleiding vrij coulant ben omdat ik iedereen graag te vriend wil houden. Terwijl het soms nodig is om een duidelijke richting aan te geven. Ook ben ik erachter gekomen dat ik het eigenlijk heel leuk vind om voor een groep te staan. In het begin keek ik daar heel erg tegenop. Ik vind het leuk om op deze manier anderen iets te leren om ze verder op weg te helpen. Ik neem dit zeker mee naar de toekomst, mogelijk lijkt een rol als trainer me heel tof.’

Mickie: ‘Ik kan enorm koppig zijn in een samenwerking. Ik moet een goede manier vinden om daarmee om te gaan en dat ik dan niet teveel m’n eigen plan ga trekken. Als ik mijn koppige kant onderdruk, kunnen er weer hele mooie dingen uit de samenwerking komen. Ook ben ik erachter gekomen dat ik met veel mensen een goede connectie heb. Ik denk dat ik makkelijk aansluit bij de belevingswereld van de EduCoaches, waardoor ze me snel mogen. Ik denk dat ze zich serieus genomen voelen omdat ik de verantwoordelijk bij hun zelf leg.’

 

 

Student Stories
Studentcoördinator Mickie en Marcel