Sinds afgelopen september heeft een groep van 18 jongerejaars studenten statushouders begeleid door middel van peer-to-peer coaching. De studenten zijn van de opleidingen Social Work van het Windesheim Flevoland en de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening van de Hogeschool Utrecht. De nieuwkomers zijn begeleid in hun integratie in Nederland. Daarbij oefenen ze met de Nederlandse taal. Ook helpen de studenten bij het ondersteunen in digitale vaardigheden en het uitbreiden van het sociale netwerk.

Koester diversiteit

In de eerste Almere principles, de zeven uitgangspunten voor duurzame stedelijke ontwikkeling, staat het beschreven: ‘koester diversiteit’. Het koesteren van diversiteit is iets wat in het project StudentJobcoach Refugees hoog op de agenda staat. Naast het zijn van een coach zijn onze studenten ook leeftijdsgenoten van de nieuwkomers. Hierdoor kunnen studenten goed inspelen op de behoeften van statushouders. Wij vroegen onze jongerejaars studenten naar hun ervaringen van het afgelopen jaar. Zo zegt studentjobcoach Narine: “Wat ik als superfijn heb ervaren het afgelopen jaar, was de ruimte voor eigen inbreng. De enthousiaste en open houding van de begeleiders zorgde ervoor dat ik me op mijn plek voelde, me kwetsbaar durfde op te stellen en me op verschillende vlakken heb kunnen ontwikkelen.”

StudentJobcoaches Narine, Daphne en Vivian in gesprek met hun pro maatjes.

Ervaringen

Ook StudentJobcoach Jemyma spreekt over haar ervaringen: “Het afgelopen jaar was bijzonder! Wat ben ik blij met het teamwork dat ontstond. In de zware onzekere COVID-19 tijden hebben we ons digitaal kunnen ontwikkelen. Het werk dat wij samen hebben verricht wordt beloond met behaalde resultaten. Maar ook met digitale knuffels, lieve ondersteunende berichten en een vrolijk gezicht.” StudentJobcoach Tara zegt over dit bewogen jaar: “Het coachen van statushouders geeft mij een voldaan gevoel, niet alleen omdat ik de statushouders help met groeien, maar ook omdat zij mij helpen groeien.”

Tijdens de virtuele feestelijke eindbijeenkomst op 22 juni deelden we lessen en successen uit het peer-to-peer coachingstraject. Onderdeel hiervan waren onze projectpartners vanuit de gemeente, het ROC Flevoland, het taalcentrum, PrO Almere, de nieuwkomers, studenten en het bredere publiek. Niemand minder dan Wethouder Sociaal domein, Diversiteit en Inclusie Froukje de Jonge was ook aanwezig tijdens deze eindbijeenkomst. Froukje de Jonge is al sinds de start van het In Beweging + (IB+) traject betrokken bij het peer-to-peer  coachingstraject van Academie van de Stad. Wij waren blij met haar digitale komst op deze bijzondere dag!

Meer weten over dit project? Lees hier meer. Benieuwd geworden naar de dagelijkse activiteiten van de StudentJobcoaches? Volg hen dan op hun Instagram kanaal.