Start in de wijk: ontmoet de buurtbewoners
Voor het zesde jaar op rij draait dit project in opdracht van verschillende gemeenten. Dit jaar deed de gemeente Amersfoort voor de vierde keer op rij mee en de gemeente Veenendaal zelfs voor de vijfde keer. Maar we mochten ook een nieuwe gemeente verwelkomen: Baarn! Het project Warme Wijken heeft als doel om meer inzicht te krijgen in het sociale perspectief van de energietransitie. Want uiteindelijk zijn het natuurlijk ook de bewoners die een bijdrage leveren aan het aardgasvrij maken van hun woningen.
Het startsein van het project Warme Wijken wordt elk jaar weer gegeven met een letterlijke ‘Start in de wijk’. De studenten krijgen een rondleiding in de buurt om de wijk en haar bewoners beter te leren kennen. Aan de hand daarvan stellen ze hun vragenlijst op, waarmee ze vlak voor de kerst op pad gaan, in gesprek met de bewoners.
Warme Wijken: een uniek onderwijsproject
Wist je dat Warme Wijken niet alleen een wijkonderzoek is, maar ook een mooi voorbeeld van een onderwijsproject? Wij hebben bij Academie van de Stad een unieke aanpak als het aankomt op het opzetten van onderwijsprojecten. Wij zoeken actief naar een goede match tussen een vraagstuk (lees: uitdaging van de stad) en een opleiding. Daarbij ontlasten wij enerzijds de opdrachtgever en anderzijds de docent. We houden het overzicht, stimuleren de studenten en bieden wanneer nodig een extra stukje begeleiding. Daarnaast zorgen we dat naast het behalen van de onderwijsdoelstelling, ook het gewenste resultaat van de opdrachtgever wordt bewaakt. Onder begeleiding van een betrokken docent en een projectcoördinator van Academie van de Stad werken studenten toe naar een eindproduct. Dat kan variëren van een creatief concept tot een gedegen onderwijsrapport.
Hybride eindbijeenkomst: de buurtbewoners centraal
Het hoogtepunt van het project was de eindbijeenkomst op 18 januari. Studenten presenteerden hun conclusies en aanbevelingen aan de opdrachtgevers van de verschillende gemeenten. Maar dat niet alleen! Dit jaar lag de focus ook op het betrekken van de buurtbewoners bij de eindbijeenkomst. Maar hoe laat je bewoners uit 3 verschillende gemeenten en 5 verschillende wijken meegenieten met de presentaties? De theaterzaal van de bibliotheek Neude zat namelijk al vol met studenten. Online natuurlijk! Via een live verbinding konden bewoners de eindbijeenkomst thuis volgen.
Resultaten: een tipje van de sluier
Mooi om te zien hoe de meerwaarde van de studenten niet alleen in de gepresenteerde conclusies en aanbevelingen bleek te zitten, maar juist ook in hun frisse blikken en sociologisch perspectief. Een greep uit de adviezen richting de gemeenten waren: creëer verantwoordelijkheid en bewustzijn over ieders aandeel in de energietransitie door middel van informatievoorziening; zorg voor meer, duidelijkere en directere communicatie richting bewoners, verduidelijk de persoonlijke belangen van de bewoners door bijvoorbeeld in te spelen op de financiële motieven en comfort.
Opnieuw hebben 150 studenten bijgedragen aan een groter begrip van de betrokkenheid van bewoners bij de energietransitie. En met hun opvallende resultaten en adviezen blijven de studenten een bron van inspiratie voor toekomstige stappen richting duurzamere wijken. Benieuwd naar een overzicht van alle resultaten en aanbevelingen? Klik dan hier voor de infosheets per wijk.
Meer weten?
Ben jij geïnteresseerd in onze onderwijsprojecten of specifiek in het project Warme Wijken? Aarzel dan niet om ons te benaderen met vragen. Wij staan er altijd voor open om deze te beantwoorden en te sparren over potentiële kansen. Neem contact op met Emy Kenter via emy@academievandestad.nl.