Amsterdam – en met name het centrum – trekt elke dag een enorme hoeveelheid bezoekers aan. Dagelijks wordt de stad bezocht door duizenden toeristen, zakenmensen en bewoners. Het in goede banen leiden van deze bezoekersstroom is een enorme uitdaging. Zeker bij toeristen die de stad niet kennen en afhankelijk zijn van de informatievoorziening op dat moment. Tegelijkertijd streeft de gemeente er ook naar om het autogebruik in de stad te beperken.

Vanuit de stedelijke agenda Mobiliteit wordt een nieuw parkeerverwijssysteem ontwikkeld. Het belangrijkste doel van dit nieuwe parkeerverwijssysteem is onder andere dat bezoekers gestuurd kunnen worden naar de meest gunstige parkeergarages. Onderdeel van deze aanpak richt zich op ‘dynamische’ borden. Dit zijn borden waar extra informatie kan worden weergeven als de situatie erom vraagt.;

De afdeling Verkeerstactiek van V&OR is ervan overtuigd dat de effectiviteit van het gebruik van dit soort dynamische borden verhoogd kan worden als er meer kennis is over de gebruikers van parkeergarages in het centrum. Dit is precies wat studenten Toegepaste Psychologie gaan doen. De informatie die de studenten verzamelen kan de gemeente gebruiken binnen het nieuwe parkeerverwijssysteem dat zij aan het ontwikkelen is.