Amsterdam is een fietsstad. Dat is goed, want fietsen is gezond, goed voor het milieu en positief voor de verkeersafwikkeling. Helaas worden sommige fietsen onveilig geparkeerd waardoor de gemeente Amsterdam genoodzaakt is om deze fietsen te verwijderen. Op verschillende locaties zijn er problemen met fietsparkeren, waarbij een enorme hoeveelheid fietsen in de weg staat. In het stadsdeel Centrum zijn verschillende van deze ‘fietshotspots’ te vinden, bijvoorbeeld het Centraal Station, Leidseplein, Rembrandtplein, Koningsplein en Munt. Het kan voorkomen dat hordes fietsen op bepaalde locaties de doorgang belemmeren. Ook in woonbuurten is er overlast van weesfietsen die fietswrak worden en daarmee schaarse plekken in rekken bezet houden. Dat kan hinderlijk en soms zelfs ronduit gevaarlijk zijn voor de gebruikers van de locaties (bijvoorbeeld voor nooduitgangen). Hotspots als Koningsplein, Rembrandtplein en Munt vragen om oplossingen. Hiervoor zijn de afgelopen jaren verschillende maatregelen uitgevoerd: op diverse plekken zijn er fietspontons en fietsvakken bijgekomen. Rondom het Centraal Station en op het Leidseplein wordt streng gehandhaafd. Het strenge handhavingsbeleid lijkt echter niet te werken: elke week worden telkens hetzelfde aantal fietsen weggeknipt. In totaal ongeveer 40.000 op jaarbasis. Dit kan flink in de kosten lopen, aangezien het wegknippen inclusief het gehele administratieve proces per fiets €60,- kost voor de stad.
Deze weggehaalde fietsen worden gestald bij het fietsdepot van de Algemene Fiets Afhandel Centrale (AFAC). De eigenaren van de fietsen kunnen hier na identificatie hun fiets weer terugkrijgen. Veel van de weggehaalde fietsen blijven echter staan. Stadsdeel Centrum zou graag een beter beeld krijgen over waarom de fiets op de AFAC terecht is gekomen.